Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Terhi Heinilä, en finsk jämställdhetsaktivist med en magisterexamen i idrott tillika generalsekreterare för Kvinnoföreningarnas Centralförbund, hävdar att idrotten är ojämställd och vill därför råda bot på detsamma. Heinilä lyfter fram den feministiska faktoiden glastaket, som yppas av vissa kvinnor med en längtan efter makt och kontroll. Notera att HBLs chefredaktör är så angelägen om att sprida Heiniläs budskap att hen beslutat att ta bort betalväggen.
“I Finland är för tillfället bara 16 procent av alla ordförande för idrottsförbund och -organisationer kvinnor. I Sverige är motsvarande andel 47 procent medan Polens andel är 3 procent" "Målet med rekommendationerna är att få fler kvinnor med i beslutsfattande, träningsledning, att ingripa vid trakasserier och våld som kvinnor och minoriteter utsätts för i idrotten och att öka synligheten för damidrottare”.Länk till källan.
Glastaket är ett socialkonstruktivistiskt påhitt som ingen, helt otippat, har sett. Vad tjänar läsaren på att HBL marknadsför ovaliderade fenomen?
Vår art, Homo Sapiens Sapiens, dateras 320 000 år före nutid (Hublin et al. 2017). Vi är resultatet av årmiljoner av evolution:
- 4- 3,6 miljoner år före nutid lade vår arts förfäder, Australopithecus afarensis, kött och benmärg på tallriken. Det startade en expansion av deras hjärnor, från occipitalloben och framåt vilket gav utrymme för nya mentala fakulteter (Aiello och Dunbar,1993; Coolidge och Wynn, 2018; Mann, 2018; Thompson et al. 2019).
- 2,8 miljoner år före nutid var vårt genus, Homo, etablerat (Kimbel och Villmoare, 2016; Villmoare, 2018; Villmoare et al. 2015).
- Ca 2 miljoner år före nutid ändrades de livsstil. De blev jägare och samlare. Eller, män jagade och kvinnor samlade rötter och nötter.
- 320 000 år före nutid var vår specifika art etablerad (Hublin et al. 2017). Vi levde som jägare och samlare tills alldeles nyligen. Därför är vi präglade på den livsstilen.
2003 skrev professor Baron-Cohen om medfödda könsskillnader i the Guardian - The Just cant Help it.
2007 publicerade Billington, Baron-Cohen och Wheelwright empathising–systemising (ES) theory:
“According to Baron-Cohen, the E–S theory has been tested using the Empathy Quotient (EQ) and Systemising Quotient (SQ), developed by him and colleagues, and generates five different 'brain types' depending on the presence or absence of discrepancies between their scores on E or S. E–S profiles show that the profile E>S is more common in females than in males, and the profile S>E is more common in males than in females.[1] Baron-Cohen and associates say the E–S theory is a better predictor than gender of who chooses STEM subjects (Science, Technology, Engineering and Mathematics)” (Wikipedia).2018 publicerade Stoet och Geary The Gender-Equality Paradox in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education som visar att kvinnor i demokratier undviker typiskt manligt utbildningar och yrken, som STEM.
2019 publicerade Wise artikeln Forget STEM, We Need MESH - Medium.
“For this reason, I would suggest a renewed focus on MESH education, which stands for Media Literacy, Ethics, Sociology, and History” (Wise, 2019).Samma år genomförde dekanen på fakulteten för jord- och skogsbruk vid Helsingfors universitet ett seminarium, där en kvinnlig professor i fysik anklagade bleka medelålders män för att diskriminera unga kvinnor i akademin (Österberg, 2019).
2020 gästades Helsingfors universitet av professor Robin Dunbar. Han föreläste om gruppsamvarons betydelse för välbefinnande och skillnader mellan män och kvinnor. Efter föreläsningen talades Dr. Dunbar och jag vid om detta (vi har båda ett antropologiskt perspektiv på vår respektive psykologiforskning). Jag berättade att jag hade läst om en artikel i National Geographics som handlade om att när lejonhonor vill föröka sig, då byter de mat mot sex. Dunbar svarade: - schimpanser gör likadant.
Senare samma år, i december, talade jag med Dr. Thomson, som var försteförfattare till studien om benmärg ovan i texten, och frågade samma sak. Thompson svarade samma som Dunbar - Schimpanser gör likadant.
Könsskillnader kommer även till uttryck i fenomenet våld i nära relationer, som hör kategorin antisocialt beteende (Calkins och Keane, 2009; Moffitt et al. 2001).
Under 1970-talet utvecklade sociologen Murray Straus en metod för att mäta våld i nära relationer - Conflict Tactics Scale (CTS; Straus, 1979). Man frågar kvinnor och män om de varit förövare av våld i hemmet. Slutsatsen från många studier utförda med CTS visar att:
- kvinnor står för hälften av förekomst och skador beträffande fysiskt våld i nära relationer (Prevalens ~10 %).
- risken att drabbas av dödligt våld i nära relationer är lika osannolik (0,000005%) för män som för kvinnor (Prevalens, nära 0).
- att psykiskt våld är typiskt kvinnligt (Crick och Grotpeter, 1995). Prevalens: ~30 %.
(Archer,2000, 2004; Bates, Graham-Kevan och Archer , 2014; Bates och Graham-Kevan, 2016; Bates, 2018; Bates, Kaye, Pennington och Hamlin, 2019; Bergkvist, 2002; Crick och Grotpeter, 1995; Hyde, 2005; Thornton et al. 2012).
Lyssna på Dr Elizabeth Bates: Intimate Partner Violence (34 minuter).
Slutsats. Män och kvinnor är rent kognitiv mer lika än olika, men från ett biologiskt och psykofysiologiskt perspektiv olika. De allra flesta kvinnor har ingen lust att plugga STEM - orienterade yrken, jobba på byggarbetsplatser eller sitta i styrelser. Därför finns det färre kvinnor än män inom dessa områden. Typiska kvinnor i demokratiska länder väljer hellre att jobba med människor och studera och jobba inom humaniora och samhällsvetenskapliga ämnen (MESH). Kvinnor är dock jämställda när det gäller fysiskt våld i nära relationer och dominerar psykiskt våld. Vad tjänar läsarna på att HBL marknadsför faktoida och ovaliderade fenomen?
Läs: mer om mentala fallgropar som leder oss fel beträffande synen på Våld i nära relationer: How do we avoid falling in any of the more than two hundred mental fallacies?
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter
No comments:
Post a Comment