Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Ledarskapets betydelse för en organisations prestation, lärande och kreativa förmåga är otvetydigt underlag för en komplex diskussion.
Eftersom själva begreppet ledarskap är komplext kommer attityderna sannolikt aldrig att konvergera i en slutgiltig modell.
Dock är nog de flesta inom branschen överens om att dåligt ledarskap är en riskfaktor en organisations en organisations överlevnad.
Lars G Karlsson på förändringsakademin skriver en mycket bra debattartikel om just det sistnämnda på UNT debatt den 4 februari 2011.
Länk till källan. Tyvärr verkar det som att UNT tagit ner länken till artikeln.
Dock är Karlssons inlägg ganska abstrakt; man får en implicit förståelse men samtidigt saknas konkreta beskrivningar liksom förklaringar om vilka faktorer som ska premieras. Det här är typiskt i organisationssvängen.
Samtidigt finns det massor med experimentell samt enkätstudiebaserad forskning på området.
Ta en synnerligen vanlig definition av ledarskap till exempel.
En process där en individ påverkar flera andra individer att uppnå ett gemensamt mål.Definitionen på ledarskap hänger samman med definitionen på en organisation - att samlas för att uppnå ett gemensamt mål, liksom hur en människas psyke fungerar.
Forskning inom psykologi visar:
- att vi människor har en unik förmåga som andra djur saknar - prospektion - att uppleva framtiden på ett som vi själva bestämmer (Gilber och Wilson, 2007). Vi kan göra det på olika sätt: prediktion, intention, simulering och planering.
- att om vi använder intention, dvs. sätter mål, och målet är specfikt och utmanande, ökar det sannolikheten att vi blir fokuserade och uthålliga i att utveckla strategier för att nå målet (Locke et al. 1981; Locke och Latham, 2002).
Men psykologi-forskning visar också på betydelsen av decentraliseing, dvs. att de exekutiva funktionerna (Diamond och Lee, 2011) låter resten av psyket bestämma hur strategierna för att nå målet ska tas fram (Lord och Maher, 1991; McCLelland och Rumelhart, 1985; Österberg, 2004). Med den utgångspunkten hävdar jag att en ledare har två roller:
- att tilldela ett övergripande och utmanande mål till organisationen - vad ska vi tillsammans uppnå? Målet ska vara tydligt och utmanande. Intentionens deklarativa karaktär ökar sannolikheten att det uppstår symbolisk konvergens mellan indviderna inom organisationen (Bormann, 1985). Det i sin tur ökar sannolikheten att de kommer att "dra åt samma håll".
- att decentralisera arbetet med att utveckla alla de strategier som krävs för att nå målet till operativ niåv. Som regel utspelar sig dessa aktiviteter på en icke-deklarativ nivå. Det betyder att antalet beslutsregler överstiger arbetsminnet kapacitet.
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter
No comments:
Post a Comment