Wednesday, January 31, 2024

Ungdomsbrottslighet och gängbildning - Hur/när uppstår antisocial beteendeutveckling?

Antisocial beteendeutveckling har blivit en utmaning även i Finland. Folkhälsan har en särskilt avdelning som sysslar med att hjälpa unga på glid. Christian Wentzel menar att en stor del av de unga som begår kriminella handlingar har inlärningssvårigheter i bagaget. 2010 hade kungliga vetenskapsakademin i Stockholm en konferens på ett liknande tema - att det handlade om läskunnighet. Michael Rutter, professor i barnpsykiatri och även kallad barnpsykologins fader avvisade läskunnighetshypotesen. Barn som växer upp med båda föräldrarna eller med pappa har bättre emotionell och social anpassning samt kognitiv utveckling jämfört med barn som växer upp med mammor. Enligt Helsingforspolisen är finska kvinnors relationsaggressivitet (psykiska våld) ett stort problem. Enligt Barnombudsmannen ökar det psykiska våldet i hemmen; 40 % av finska skolbarn rapporterar att de drabbats. Ergo. Precis som att frånvaro av läskunnighet inte förklarar uppkomst av antisocialt beteende förklarar inte inlärningssvårigheter det heller. Istället är förklaringen hemförhållanden under de första levnadsåren och kvinnors relationsaggressivitet. 3 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Antisocial beteende utveckling har blivit en utmaning även i Finland. Folkhälsan har en särskilt avdelning som sysslar med att hjälpa unga på glid.


Länk till källan.
“Gängbildning bland barn och unga har det senaste året varit på tapeten i riksmedier, speciellt på finska, och handlat mycket om huvudstadsregionen. Wentzel ser det delvis som en fråga om semantik att gängbildning som term nu varit på tapeten.

– Fenomenet har nog funnits en längre tid, eller alltid, frågan är mer vad samhället benämnt det. Men problematiken ökar och det ska vi inte blunda för, säger Wentzel.

Han menar att en stor del av de unga som begår kriminella handlingar har inlärningssvårigheter i bagaget. Ett bidragande problem är att samhället har förändrats så att du i dagsläget behöver dokumenterad utbildning för att få ens det enklaste jobb.

– Sedan 1980-talet har över 100 000 jobb som du förr kunde lära dig genom att jobba, learning by doing, försvunnit. Om du inte kan hävda dig på annat sätt, om du inte har något vettigt att göra, blir gängen ett alternativ” (Wentzel).
Är det inlärningssvårigheter som gör att unga människor utvecklar antisocialt beteende?

2010 hade kungliga vetenskapsakademin i Stockholm en konferens på ett liknande tema - att det handlade om läskunnighet. Man spekulerade om att barn som inte kan läsa utvecklade antisocialt beteende.

Till konferensen hade man bjudit in sir Michael Rutter, professor i barnpsykiatri och även kallad barnpsykologins fader. Han äntrade scenen och avvisade läskunnighetshypotesen.

Efteråt, vid kaffet stod Dr Rutter ensam. Runt honom hade ett tomrum skapats. Radien var ca 2,5 meter.

Dr Rutter var vän med mitt fd handledare. Jag stegande därför fram till Rutter och hälsade och berättade om min magisteravhandling i socialpsykologi som visar att barn som växer upp med båda föräldrarna eller med pappa har bättre emotionell och social anpassning samt kogntiv utveckling jämfört med barn som växer upp med mamma (Österberg, 2004):
“En sammanställning av 28 undersökningar om pappa-frånvarons effekter på barns kognitiva förmåga (Shinn, 1978), indikerar att pappa-frånvaro som en funktion av skilsmässa är negativt relaterad till intellektuell kompetens hos barn; vilket även påvisats i tidigare studier (Blanchard & Biller, 1971; Crescimbeni, 1965; Ferri, 1976; Hetherington et al., 1978, 1982; Radin, 1976; Radin et al., 1994; Santrock, 1972; Sutton–Smith et al., 1978). Shinn (1978) menar att resultaten av sammanställningsstudien är konsistent med hypotesen att barns interaktion med föräldrarna formar en plattform för kognitiv utveckling, och att en minskning av denna interaktion hämmar den kognitiva utvecklingen” (s. 2).
Rutter svarade att det är precis så, men att det också är en het politisk potatis.

Utvecklingspsykologisk forskning demonstrerar att avgörande emotionell anpassning och kognitiv utveckling sker under de första fyra (4) levnadsåren (Baumrind, 1966; Gopnik, 2016; Hart och Risley, 1995) och det finns en pappa-effekt (Rolle et al. 2019Sethna, 2017). Antisocialt beteende, Ungdomsbrottslighet och gängbildning, uppstår i pappalösa hem (Calkins och Keane, 2009Moffitt et al. 2001; Vieno et al. 20092014; MacRae, 2021; Österberg, 2004). En betydande förklaring är kvinnors relationsaggressivitet (psykiska våld)/dörrvaktsbeteende (Crick och Grotpeter, 1995; Hyde, 2005; Seltzer och Brandreth, 1994).
  • Under våren 2022 sa Helsingforspolisen att finska kvinnors relationsaggressivitet (psykiskt våld) är det av deras största problem.
  • Under Barnrättskonferensen 2023 meddelade Barnombudsmannen Elina Pekkarinen att det psykiska våldet, liksom dödligt våld mot små barn, ökar. 
  • Värdinnan för konferensen meddelade att 40 % av de finska skolbarnen rapporterat att de utsatts för psykiskt våld i hemmet. Notera: psykiskt våld är typiskt kvinnligt.
Precis som att läskunnighet inte förklarar uppkomst av antisocialt beteende förklarar inte inlärningssvårigheter det heller. Istället är förklaringen hemförhållanden under de första levnadsåren och kvinnors relationsaggressivitet.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

No comments:

Post a Comment