Friday, September 10, 2004

Kan ungdomars emotionella relationer till sina föräldrar förklara samband som finns mellan föräldrars skilsmässa och intern och extern samt skolmässig anpassning hos ungdomar?

Peter Österberg, Ph.D. Psychology

Kan ungdomars emotionella relationer till sina föräldrar förklara samband som finns mellan föräldrars skilsmässa och intern och extern samt skolmässig anpassning hos ungdomar?
Magisteravhandling i socialpsykologi, Mälardalens universitet


Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).



Abstract

Föräldrars skilsmässa har blivit ett allt vanligare inslag i samhället. Den vanligaste boendelösningen efter en separation är att pappan lämnar det gemensamma boet, och att barnets kontakt med honom därefter inskränker sig till umgänge varannan helg. Man kan anta att föräldrarelationens förändring, som en funktion av föräldrarnas skilsmässa, påverkar barns förmåga till social interaktion med andra människor, samt att deras självkänsla och självreglering påverkas. Denna studie avser att studera om 14-åriga ungdomars anpassning, med avseende på interna problem, externa problem, och problem med avseende på skolanpassning hänger samma med att leva med en eller två föräldrar, och om eventuella skillnader kan förklaras av deras emotionella relationer till föräldrarna. Den övergripande slutsatsen man kan dra av resultaten i studien är att (a) det finns avsevärda skillnader i anpassningsförhållanden - internt, externt, samt med avseende på skolprestation - mellan barn som lever med samboende föräldrar och barn som lever med separerade föräldrar, men att (b) dessa skillnader till stor del kan förklaras av barnens emotionella relationer till föräldrarna. Vissa aspekter på barnens anpassning verkar vara direkt relaterade till föräldrarnas skilsmässa, samt barnens boendesituation och umgängeskontakt efter skilsmässan. Slutsatsen är att skillnader in anpassning som finns mellan barn till föräldrar som är skilda och barn som bor tillsammans med sina båda biologiska föräldrar till stor del kan förstås i ljuset av deras emotionella relationer till föräldrarna.

Nyckelord: Emotionell föräldrarelation, intern, extern samt skolanpassning, skilsmässa

Abstract

Marital dissolution has become more common over the past decades. After a divorce, the most common solution is that fathers leave the common household. From then on, children see their father intermittently, most commonly less than five days a month. It is assumed that change in children’s relation to their parent, due to divorce, influence their ability to interact socially with other people, as well as their self-confidence and self-regulation. The aim of this study is to analyze any difference on adjustment on 14-year-old adolescences, focusing on the relation on internal, and external problems, as well as problem with school adjustment, living with one or two parents. The general conclusions from the results are that (a) there are significant differences in adjustment in general between children living with either married or divorced parents, and that (b) many of these differences can be explained by children’s emotional relation to their parents. Some aspects of children’s adjustment seem to be direct related to their parent’s divorce, as well as children’s living situation and contact with their non-custodial parent after the divorce. The conclusion from this study is that differences in adjustment between children with divorced parents and children with their biological parents still living together, to a large extent could be understood in the light of the emotional relation to the parents.

Keywords: Divorce, emotional parent-relation, internal, external and school adjustment.

Länk till Magisteravhandlingen.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland). Mer om min expertis:

Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health |  Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development  | Language training - Swedish  |  Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter

No comments:

Post a Comment