Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Det Finlandssvenska informations- och kulturcentret Luckan genomförde ett seminarium: Att prata om rasism.
Länk till källan.
Åhörarna bjöds på croissanter och kaffe/Te.
Delikata croissanter med ost, tomat och sallad. Foto: Peter Österberg. |
Efter en lång introduktion där två koordinatorer lovade trygghet och att alla skulle få komma till tals, äntrade den första talaren scenen.
Joséphine Grams, till vardags forskningsassistent vid Helsingfors universitet, inledning innehöll begrepp som anti-fascism samt påståendet att rasism handlar om hierarkier och vithet.
Sedan nämnde Gram ett antal andra saker som hon associerar med rasism: omedveten rasism (sannolikt samma som implicit bias) och mikroaggressioner - ett begrepp inom socialantropologi:
“a term used for commonplace verbal, behavioral or environmental slights, whether intentional or unintentional, that communicate hostile, derogatory, or negative attitudes toward stigmatized or culturally marginalized groups” (Wikipedia).
Gram menade att speciellt vita människor inte alltid förstod att de var rasister och därmed måste läras att förstå det.
- en man (en pappa?) säger att en mamma är fin i håret.
- dagispersonal säger till mamman att hon lite sen
- en konduktör vill se mammans biljett.
Kriteriet är inte avsikten utan upplevelsen.
Sedan presenterades hatets pyramid:
Toppen: Folkmord
Våld eller hot om våld
Systematisk diskriminering
Fördomsfulla åtgärder
Botten: Fördomsfulla attityder
Gram återkom till påståendet att vithet är en maktposition kopplat till kolonialism (social konstruktion).
Hon nämner också begreppet “färgundvikande” (Alemanji, 2016).
Grams implicerar i sin diskurs att rasism förekommer i länder där majoriteten av invånarna har lite melatonin under första hudlagret.
Jag blev tvungen att avvika, men skrev på evenemangets Facebook att Grams utspel om vithet var rasistiskt.
På vägen ut kom en av koordinatorerna fram till mig. Hon hade uppmärksammat min kommentar. Hennes ansiktsuttryck skvallrade om att hon inte riktigt gillade kritiken. Hon undrade dock om jag ville stanna kvar och diskutera. Jag erbjöd mig återkomma, men påtalade att jag var bokat till ett annat evenemang - en matutdelning.
2023 rapporterade Helsingin Sanomat att forskningen på Helsingfors universitet har kollapsat (se mörkblå kruva nedan).
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
På vägen ut kom en av koordinatorerna fram till mig. Hon hade uppmärksammat min kommentar. Hennes ansiktsuttryck skvallrade om att hon inte riktigt gillade kritiken. Hon undrade dock om jag ville stanna kvar och diskutera. Jag erbjöd mig återkomma, men påtalade att jag var bokat till ett annat evenemang - en matutdelning.
Alla i Helsingfors klarar inte att skaffa mat. Andreaskyrkan får mat från butikerna. Vi är ca 10 personer som packar maten som delas ut till behövande. Idag: >600 personer. |
Från ett forskningsperspektiv väcker Grams utspel frågor:
- vad är rasism?
- är rasism associerat med vithet?
- vad är anti-fascism?
- vad är omedveten rasism?
- Vad händer med ett lärosäte som släpper fram den här typen av yttringar?
“Racism is discrimination and prejudice against people based on their race or ethnicity. Racism can be present in social actions, practices, or political systems (e.g. apartheid) that support the expression of prejudice or aversion in discriminatory practices. The ideology underlying racist practices often assumes that humans can be subdivided into distinct groups that are different in their social behavior and innate capacities and that can be ranked as inferior or superior. Racist ideology can become manifest in many aspects of social life. Associated social actions may include nativism, xenophobia, otherness, segregation, hierarchical ranking, supremacism, and related social phenomena” (Wikipedia).
“Racism, the belief that humans may be divided into separate and exclusive biological entities called “races”; that there is a causal link between inherited physical traits and traits of personality, intellect, morality, and other cultural and behavioral features; and that some races are innately superior to others” (Britannica).
“a belief that race is a fundamental determinant of human traits and capacities and that racial differences produce an inherent superiority of a particular race” (Merriam-Webster).
“Racism is a form of prejudice that generally includes negative emotional reactions to members of a group, acceptance of negative stereotypes, and racial discrimination against individuals; in some cases it can lead to violence” (APA).Fråga 2. Är rasism associerat med vithet? - förklaras bäst med människans historia. Vi är en art, eller en ras, Homo Sapiens Sapiens. Vår hudfärg spänner kontinuerligt mellan beige och brunt. Variationen indikerar var våra förfäder växt upp. Om hudfärg indikerar rasism, då borde rasism kunna observeras genom att studera världens länder (n=195). Vän av akademisk ordning påminner om:
- nordafrikanska islamska Berber-stammar som satte rekord när de förslavade 1,5 miljoner européer
- länder i Mellanöstern, exklusive områdets enda demokrati, Israel, saknar bleka/européer och Judar.
Ergo. Grams utspel om vithet är rasistiskt.
Fråga 3. Antifascism är ett begrepp som används på den politiska yttersta vänsterkanten och som är förknippad med marxism - 1900 - talets mest dödliga ideologi (Abrahamson, 2018; Skott, 2001; Strauss, 1994).
Fråga 4. Omedveten rasism. Omedveten, eller implicit, är ett begrepp som används inom psykologin för att beskriva beslutsfattande, lärande och minne (Schacter, 1987; Seger, 1994; Stanovich och West, 2000). Omedveten, eller implicit, rasism, har sin grund i det psykologiska begreppet implicit bias (Greenwald och Banaji, 1995), som antyder omedveten diskriminering. Begreppet har blivit populärt bland universitets administrativa ledningar för att försöka bortförklara varför unga kvinnor väljer bort STEM-utbildningar och yrken (Stoet och Geary, 2018). Begreppet är dock ifrågasatt och många påstådda händelser har avvisats vid replikering (Österberg, 2019).
Fråga 3. Antifascism är ett begrepp som används på den politiska yttersta vänsterkanten och som är förknippad med marxism - 1900 - talets mest dödliga ideologi (Abrahamson, 2018; Skott, 2001; Strauss, 1994).
Fråga 4. Omedveten rasism. Omedveten, eller implicit, är ett begrepp som används inom psykologin för att beskriva beslutsfattande, lärande och minne (Schacter, 1987; Seger, 1994; Stanovich och West, 2000). Omedveten, eller implicit, rasism, har sin grund i det psykologiska begreppet implicit bias (Greenwald och Banaji, 1995), som antyder omedveten diskriminering. Begreppet har blivit populärt bland universitets administrativa ledningar för att försöka bortförklara varför unga kvinnor väljer bort STEM-utbildningar och yrken (Stoet och Geary, 2018). Begreppet är dock ifrågasatt och många påstådda händelser har avvisats vid replikering (Österberg, 2019).
Grams påståenden om anti-fascism, vithet och omedveten rasism saknar vetenskaplig validering.
Fråga 5. Vad händer med ett lärosäte som släpper fram den här typen av yttringar?
Många universitet världen över har anpassats till new public management, vilket betyder att politiska agendor har kommit att styra forskningen (Österberg, 2022).
Många universitet världen över har anpassats till new public management, vilket betyder att politiska agendor har kommit att styra forskningen (Österberg, 2022).
2019 försökte den administrativa ledningen för Helsingfors universitet påverka arbetsklimatet for forskare och forskningsledare genom att påstå att medelålders män med lite melatonin under första hudlagret diskriminerar unga kvinnor (Österberg, 2019).
2023 rapporterade Helsingin Sanomat att forskningen på Helsingfors universitet har kollapsat (se mörkblå kruva nedan).
Mörkblå linje markerar Helsingfors universitets forskningskollaps, från plats 56 till <110. |
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving
|
Lectures: Nutrition for physical and mental health
|
Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development
|
Language training - Swedish
|
Academy Competency
|
CV
|
Teaching skills and experience
|
Summary of research project
|
Instagram
|
Linkedin
|
YouTube-channel
|
TikTok
|
Twitter
No comments:
Post a Comment