Sunday, February 23, 2025

Krisande Åbo akademi säger upp personal och gör en omorganisation. Kan det vara stamtänkande?

Finländsk media har under en tid följt Åbo akademi. Det hänger samman med att ledningen för Åbo Akademi “upptäckt” ;att det blivit minus i kassan. Effekt: 48 medarbetare får gå, över 100 omplaceras och man gör en betydande omorganisation – fyra fakulteter blir två. Finland har haft betydande utmaningar, åtminstone sedan 2010. Jag tror det började långt tidigare – under den ryska ockupation då handelsspråket runt Bottniska viken och Östersjön trängdes undan till förmån för uraliska. Åbo akademi är bara en i raden av fallerade operationer. En del av förklaringen är språket och kulturen – stamtänkandet.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige), MobilePay (Finland) eller Wise.

Finländsk media har under en tid följt Åbo akademi. Det hänger samman med att ledningen för Åbo Akademi “upptäckt” att det blivit minus i kassan. Effekt: 48 medarbetare får gå, över 100 omplaceras och man gör en betydande omorganisation – fyra fakulteter blir två.


Länk till källan.

En kommentar i medias rapportering är att svenskspråkiga finländska studenter väljer att resa till Sverige för att studera.

Åbo akademi är en svenskspråkig finsk högskola (inget universitet). Lärosätet finns inte med på Shanghailistan där andra närliggande svenskspråkiga lärosäten finns: Helsingfors universitet rankas på 99:e och Uppsala universitet rankas på 88:e plats.

Enligt stora språkmodeller rankas Åbo akademi 500 – 1000 i världen (Grok):

Times Higher Education (THE)
501–600
2025
Based on research, teaching, and outlook
QS World University Rankings
621–630
2025
Focus on academic reputation and citations
US News & World Report
1106 (tie)
2024
Likely the latest available data


Inom organisationsforskning är det känt att saker som socio-kultur, ledarskap och arbetsklimat förklarar produktivitet, lärande och kreativitet inom en organisation (Österberg, 2012). Socio-kultur omfattar tre begrepp:
  1. samhälle, ett antal ömsesidigt beroende organismer av samma art.

  2. kultur är de inlärda beteenden som delas av medlemmarna i ett samhälle, tillsammans med de materiella produkterna av sådana beteenden.

  3. Ett system är “en samling delar som interagerar med varandra för att fungera som en helhet”.
Samhälle – kultur. Åbo akademi är beläget i Åbo, grundat 1229. Sannolikt av bosättare (svear) från Tiundaland i Svitjod, dvs. dagens Uppland i Sverige. Bosättningen av Egentliga Finland skedde sannolikt via Satakunda (Klinge, 1984). Arkeologiska fynd vid Eura å visar spår av skandinaver som dateras 600 AD (Hårdstedt, 2024). Not. Satakunda, latin: Satagundia, eller Finlandia Septentrionalis, kan delas i Sata=hundra och kunta=sammanslutning, historiskt 'socken'. Det betyder att Satakunda hade lika betydelse som Tiundaland. Noterbart. Finlandia Septentrionalis var en markör för det germanska och det nordiska (Workman ett al. 1999, s. 66). Bosättarna reste även norrut.

1348 gav t ex. svearnas och Norges kung Magnus Eriksson (1316 – 1374) de boende i Korsholm, Närpes och Pedersöre tillstånd att handla med alla ätandes varor (Bäckman, 1852; Nordlund, 1931). Han skrev på svearnas språk – svenska. Det indikerar att svearnas språk blivit handelsspråket runt Bottniska viken och Östersjön. Språk skapar kultur (Reich, 2019).

1477 grundades Uppsala universitet i Uppland (f d Tiundaland, Svitjod).

1560 öppnade Erik XIV (1533 – 1577) dörren för renässansen. På det följde vetenskapsrevolutionen och upplysningen (McKneown, 2009; Pinker, 2018; Widmalm, 2012).

1640 grundade Per Brahe den yngre (1602 – 1680), på uppdrag av drottning Kristina (1626 –1689), Kungliga akademin i Åbo. Östra rikshalvan utvecklades på lika sätt som den västra.

1699 skrev Emanuel Swedenborg (1688 – 1772) in sig på Uppsala universitet. Studierna pågick till 1709. 1734 publicerade Swedenborg Principia Rerum Naturalium. Ca tio år senare börjar han intressera sig för mysticism. 1758 publicerade Swedenborg Himmel och Helvete. Man får anta att Swedenborgs intressen skapade en så kallad zeitgest – tidsanda.

1754, som 15-åring, skrev Henrik Porthan (1739 – 1804) in sig på Kungliga akademin i Åbo. 1760 försvarade han sin magisteravhandling i filosofi. 1777 promoverades han till professor, en titel han behöll resten av livet. Han blev också rektor. Porthan skrev i huvudsak på latin och svenska.

Det är rimligt att anta att Uppsala universitet influerade Kungliga akademin i Åbo. Det implicerar att Porthan tog intryck av Swedenborg, först hans vetenskapliga gärning liksom hans senare vurm för mysticism. Men där Swedenborg blickade uppåt, blickade Porthan österut – att urfinländaren kom från hans egen hembygd – Karelen och talade uraliska.

1808 invaderade Ryssland den svenska fästningen Sveaborg (1748 -), utanför Helsingfors i östra delen av det Svenska kungariket. Och från 1809 startade en rysk ockupation av Finland som varade i 108 år. 1810 startade Fennomanrörelsen. Sannolikt byggde den på Porthans mysticism.

Effekten blev att svenska språket och den entreprenöriella kultur som uppstått som funktion av renässans, vetenskapsrevolution och upplysning trängdes undan. Under sin Giffordföreläsning (2019) påtalade Mark Pagel att Finland är präglat av stamtänkande.

System. Ett universitet/högskola inte är en skola eller gymnasium utan en community dit folk söker sig för personlig utveckling (Österberg, 2022). Det betyder att till skillnad från skola och gymnasium så ansvarar studenten själv för sin akademiska förkovran. Det är väsentligt att studenterna lär sig att resonera – tala utan att vinna eller utbyta idéer genom språk (Borgström, 2023; Pinker, 2011). Syftet är bland annat att uppnå entrainment – rytmisk synkronisering av beteende (Wynn och Borrie, 2022).

Masters/magistrar, nu för tiden Lektorer/professorer, kallas för att serva studenterna med högre ordningens kunskap inom olika ämnen. På ett lärosäte skiljer man mellan administrativt management och forskningsledarskap (Handbok, Helsingfors universitet). Administrationen ska serva forskningsledarna.

2022 uppmärksammande Helsingin Sanomat administrationen på Helsingfors universitet för att förtrycka den akademiska yttrandefriheten (Parikka, 2022).

Ett par månader efteråt meddelade en direktör från ministeriet för undervisning och kultur att för många finska barn misslyckas med läsförståelse och numeracy – avgörande för instrumentellt och epistemiskt rationellt tänkande.

I november meddelade Finlands Barnombudsman – Elina Pekkarinen – att 20 % av finska barn och unga födda 1997 eller senare har mentala utmaningar.

2023. Under våren meddelade forskare vid Helsingfors stad att svenskspråkiga Finländare mår bättre och lever längre.

Samma år publicerade EU en rapport som bland annat visar att jämfört med Sverige, dör:
  • 50 % fler Finländare per capita av hjärtsjukdom.

  • 100 % fler finländare per capita av Demens/Alzheimer's.
I augusti rapporterade Helsingin Sanomat att forskningen på Helsingfors universitet, och jag citerar, kollapsat (Bäckgren, 2023; mörkblå linje):


Finlands företagande och innovationstänkande har betydande utmaningar (Sitra, 2024).

Finsk export har betydande utmaningar (Yle, 2025).

Ledarskap. Ledarskapsforskning lyfter fram transformativt ledarstil. Det betyder, förenklat, att agera i enlighet med vår arts exekutiva funktioner – kombinera tilldelning av målorienterad intension med decentralisering av strategiutveckling för att nå dit (Österberg, 2022).

Men i Finland är den typiska ledarstilen präglad av centralisering – delegering.

Arbetsklimat är en komplex av dimensioner som kan förstärka organisationens produktivitet, lärande och kreativitet (Ekvall, 1996; Österberg, 2022). Ekvall och Ryhammar (1998) visade hur detta var påtagligt inom universitetsvärlden. Under våren 2024 skrev media om att arbetsklimatet i Finland över lag är dåligt (Yle, 2024).

I december samma år meddelande chefen för Sitra att företagande och innovationstänkande i Finland är i botten.

Nyligen publicerade Yle en artikel där man påtalar (upprepar) att ekonomin har utmaningar på grund av dåliga export (Yle, 2025):
“Sammantaget har Finlands export av varor och tjänster i förhållande till BNP legat efter övriga nordiska länder sedan finanskrisen på 2010-talet, och det har inte skett någon förändring till det bättre”.
Ergo. Finland har haft betydande utmaningar, åtminstone sedan 2010. Jag tror det började långt tidigare – under den ryska ockupation då handelsspråket Bottniska viken och Östersjön trängdes undan till förmån för uraliska. Åbo akademi är bara en i raden av fallerade operationer. En del av förklaringen är språket och kulturen – stamtänkandet.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige), MobilePay (Finland) or Wise.

Mer om min expertis:

Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter

No comments:

Post a Comment