Saturday, October 15, 2022

Mästare i resiliens – men det räcker inte med att vara resilient om man inte tror på en bättre morgondag (Ålgars, Åu). En kommentar

Folkhälsans kommunikationsdirektör skriver om resiliens och klimatförändringen i Åbo underrättelser (Åu). Det är osakligt och osammanhängande. Kommunikationsdirektörer skriver i en kommentar att hon inte förstås ämnena hon nämner. Därefter censurerar Åus chefredaktörer min kommenterar på deras web. När man kontrollerar uppgifterna ser man att kommunikationsdirektören närmast har kåserat ihop sin text. 5 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

I en artikel i Åbo underrättelser lägger Jessica Ålgars, till vardags Kommunikationsdirektör på Folkhälsan, ut texten.


Det är ett smörgåsbord av begrepp men verkar kretsa kring resiliens. Någonstans mitt i texten kommer Ålgars till ytterligare en central aspekt - förändringar i klimatet.

Som vän av akademisk ordning skrev jag en kommentar om saken på Facebook:



Ålgars svarade:



Notera att Ålgars påstår att hennes okunskap gör att hon inte förstår, vad jag skrev, samt begreppen klimat eller psykologi men att hon ändå vill att alla ska förstå vad hon skriver!?

Under webartikeln fanns möjligheten att lämna en kommentar. Så skedde:



Åbo underrättelser chefredaktör, Tom Simola,valde också att censurera min kommentar.



Gammmelmedias censur åsido, stämmer Ålgars utspel?

Enligt American Psychological Association (APA) definieras resiliens enligt följande:
the process and outcome of successfully adapting to difficult or challenging life experiences, especially through mental, emotional, and behavioral flexibility and adjustment to external and internal demands.
Vän av ordningen ser att Ålgars definition av resiliens inte är konsistent APAs dito. Ålgars använder till exempel insikt, medan APAs kretsar kring anpassning. Kan hon något om ämnet?

Ålgars skriver även om klimatförändringen. Dock i singularis!? Det indikerar att hon inte vet något om klimat. Heller.

Ålgars respons på min kommentar var, i mina ögon lite rörig. Men jag tyckte mig ändå kunna hitta den så kallade kvintessensen. Den förmedlades i den följande responsen:



Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

No comments:

Post a Comment