Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Människans linje startade för ca sex miljoner år sedan mellan Viktoria- och Turkanasjön (Pickford, 2006). Förutom att utveckla bipedalitet premierade evolutionen hjärnans och psykets utveckling; I takt med att de ändrade diet och lade animaliskt baserad mat på "tallriken" reducerades deras tarmsystem och deras hjärnor expanderade - från nackloben och framåt (Aiello, 1997; Aiello och Wheeler, 1995; McPherron et al. 2010). Det gav utrymme för nya mentala fakulteter: social kognition, symboliskt tänkande och exekutiva funktioner (Ardila, 2008; Barkley, 2001; Collidge och Wynn, 2009).
Ambrose (2010) menar att konstruktivt minne (Schacter och Addis, 2007) började framträda efter ett så kallat Bottleneck-event, d.v.s. en klimatologisk händelse som påverkade livet på Jorden. För ca 70 000 år sedan inträffade två såna bottleneck event - två supervulkanutbrott i Indonesien som sägs att decimerat Jordens befolkning i betydande grad (Ambrose, 1998).
Detta verkar ha påverkat våra förfäders sätt att tänka. En ny mental förmåga framträdde - att kunna kombinera, eller smälta samman icke-relaterade mentala symboler, eller fragment av dessa, till nya koncept (Wynn, Coolidge och Bright, 2009; Österberg, 2012). Den första kända manifesteringen av den här nya förmågan är Löwenmensch eller lejonmannen.
Löwenmensch/Lionman. Foto: Dagmar Hollmann. |
Mental kombinering eller kreativitet förklarar alla historiskt och nuvarande artefakter. Det är därför av vikt att försöka utröna hur man kan stimulera denna medfödda förmåga.
Efter mitt framträdande 2011, om föräldra-relationens (Österberg, 2004) påverkan på kreativt tänkande, fick jag frågan av festivalledningen om jag kunde göra något om dans och kreativitet? Det kunde jag förstås inte, så jag svarade ja!
Det blev två planeringsresor till Göteborg och uppdraget att göra två framträdanden, ett på det allmänna programmet och ett på skolprogrammet.
Den 17 respektive 26 april gjorde jag två framträdanden under Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Först testade jag barns kreativitet, sedan gjorde jag ett framträdande tillsammans med proffsdansare från GöteborgsOperan.
Pressrelease Vetenskapsfestivalen. |
Länk till källan.
17 april. För det första framträdandet designade jag ett test för att jämföra barn som suttit stilla under två lektioner med barn som hade dansat ca 25 minuter till musik. Testet gick ut på att kombinera bokstäverna J och D på så många sätt som möjligt under fem minuter. En kombinering kan bli ett koncept. Festivalledningen kontaktade skolor som lät fyra klasser med 10-åringar göra testet. De bokade också Brewhouse och bjöd in ca 400 10-åringar för att dansa och delta i testet. Efter att ha dansat ca 25 minuter fick barnen göra samma test som de stillasittande barnen gjort. Resultatet visade att de stillasittande eleverna producerade i genomsnitt 1,55 koncept. De som dansat disco innan testet producerade i genomsnitt 2,43 koncept eller 57 % mer än de som satt stilla.
Pressrelease Vetenskapsfestivalen. |
Länk till källan.
26 april. Efter ett dygns förhandlande med åtta dansare vid GöteborgsOperan gjorde vi tillsammans en kreativ manifestation på lilla scenen. Jag skattar att det var ca 100 personer i salen som tillsammans gestaltade olika symboler med sina kroppar, dvs. en form av dans.
Det intressanta var mötet med professionella dansare som anser att deras jobb är att skapa kreativa uttryck. För en psykolog är ju kreativitet som regel en medfödd kognitiv förmåga. Trots åsiktsdivergens kom i överens om ett framträdande. Det hela krävde förstås lite gemensam dans! Jag skattar att ca 100 åskådade bevittnade det hela.
Den övergripande slutsatsen av dessa pilotstudier blev att rytmisk kroppsrörelse, gärna till musik, påverkar individens emotioner som därmed påverkar (1) den medfödda mentala förmåga vi kallar kreativitet, (2) vår förmåga att samarbeta.
Experimentet fick en del uppmärksamhet av media. En och annan blänkare syntes i Göteborgspostens pappersupplaga dagen innan. Metro publicerade en notis (kolla sidan 8). Några länkar finns på nätet: Presskontakt, Göterborg & Co 1, Göteborg & Co 2, Göteborg & CO 3, Barnkulturrådet, Göteborg universitet, Sveriges radio Göteborg, 16.30, ca 6 minuter in i sändningen, vårt Göteborg, lärarnas nyheter (länk).
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter
No comments:
Post a Comment