Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
2003 blev jag rekryterad att doktorera vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) utanför Uppsala. En del av uppdraget handlade om att vara tutor i metodfrågor åt etablerade ekonomi-forskare.
Det som attraherade dem som jobbade i den kulturen, som präglades av lantbruksekonomi med fokus på produktionsmaximering genom monokultur och GMO, var min psykologiska ansats på frågeställningen: hur ledarstil påverkar social kreativitet i organisationer. (Det är drömfrågan för varje chef som vill att personalen självständigt ska lösa problem vartefter de dyker upp.)
En annan aspekt som sannolikt bidrog till rekryteringen var att en annan psykolog, Daniel Kahneman, 2002 erhållit priset i ekonomi till minne av Alfred Nobel. Kahneman och hans kollega Amos Tversky (1937-1996) hade under 1970 - talet publicerat en rad studier som visar hur medlemmar av vår art ibland faller i mentala fallgropar. Det manifesteras genom att vi låter vår intuition (minnet och perception) undertrycka prospektivt tänkande (Tversky och Kahneman, 1973; Tversky och Kahneman, 1974; Kahneman och Tversky, 1977). Alla dessa modeller publicerades inom ramen för deras, och mitt, ämne - psykologi. Men 1979 ändrades saker och ting när de publicerade en av modellerna i en tidskrift för ekonomer (Kahneman och Tversky, 1979).
Jag fick nyckeln till kassakistan och ett erbjudande, eller snarare ett påbud, att efterträda min handledare som professor, speciellt om ledarskap. Jag skulle också ge råd till etablerade forskare om metod. Det ledde till att jag hade mottagning på rummet.
Tyvärr tvingade låg kunskapsnivå, om:
- ämnet ledarskap och organisation,
- hur man rent metodologiskt går tillväga för att validera såna modeller,
Årtionden av inre konflikter satt dessutom i väggarna.
Efter en hel del byråkratiskt krångel och så kallad “gardening leave” disputerade jag vid Lunds universitet.
Jag hann dock publicera min modell - Generative learning management (Österberg, 2004) - och föreslå en ny inriktning på hur man ska få medlemmarna i det svenska lantbrukskooperativet att acceptera den kooperativa organisationsmodellen. Det ledde så småningom till ytterligare en publicering där jag fick assistans av professor Jerker Nilsson med själva manuset (Österberg och Nilsson, 2009).
I GLM - modellen (Österberg, 2012) föreslog jag att socio-kulturella faktorer spelar roll i relationen mellan ledare och organisation. Det gick att applicera på den svenska lantbrukskooperationen; på SLU hade man under årtionden diskuterat varför konflikter har sådan utbredning inom lantbrukskooperationen. Dock utan att komma någon vart. (Ett svar finns i Österberg & Nilsson, ibid.)
Just nu läser jag The Upright Thinker (Mlodinow, 2015). Där står att läsa:
“Göbekli tepe “shows socioculture changes comes first, agriculture Comes later” ... "is the real origin of complex Neolithic societies” (Ian Hodder, archeologist at Stanford; p. 29).Alltså: det verkar som att socio-kulturella förändringar förekom introduktionen av det monokultiverade lantbruk vi känner idag.
Göbekli Tepe ligger i Anatolien, på gränsen mellan Turkiet och Syrien. Där finns tidiga spår av vårt moderna samhälle, inklusive vetenskap och religion.
LRF, som organiserar svenska bönder, har visat noll intresse för min studie (Österberg och Nilsson, ibid.). Detsamma gäller SLU; de blev dessutom rejält sura när jag meddelade att jag tänkte byta lärosäte och vägrade betala ut reseräkningar och kvarstående lön. Vilken tråkig organisationskultur!
För en tid sedan fick jag dock ett mail från en Turkisk student som ville replikera min studie.
I Turkiet!
Det vill säga från det land där socio-kulturella förändringar lade grunden för det moderna lantbruket, vetenskap och religion. Det känns som att cirkeln är sluten.
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter
No comments:
Post a Comment