Historien om Moira von Wrights uppsägning från rollen som rektor för Åbo Akademi fortsätter. HBLs Gestrin-Hagner möter Dr. von Wright för en intervju. Dr von Wright har inte accepterat beslutet och tillämpar defensiv argumentation för att rikta uppmärksamheten i en annan riktning. Dr. von Wright menar sedan att det finns en etablerad relation mellan Åbo akademin och Svenska folkpartiet (SFP) som skulle kunna förklara det inträffade. Detta påstående avvisas dock av SFPs partisekretare Fredrik Guseff. 4 sidor.
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Historien om Moira von Wrights uppsägning från rollen som rektor för Åbo Akademi fortsätter.
Hufvudstadsbladet (HBL) möter Dr. von Wright för en intervju. Det sker på en cafe Aalto och på Norra esplanaden i Helsingfors. Under intervjun gör Dr. von Wright en tillbakablick där hon återger minnet av sin karriär inom akademin.
Efter två år som rektor för Åbo Akademi tvingades Moira von Wright lämna sin post – anklagelserna kom slag i slag och internrevisionen blev droppen. Nu talar Moira von Wright ut i HBL och berättar om sin syn på det skedda. von Wright ser en koppling mellan ÅA och SFP och säger att politisk frihet är en förutsättning för att akademin ska kunna utvecklas (HBL/Gestrin-Hagner, 2021).Här infinner sig en viktig aspekt om det episodiska minnet (Schacter och Addis, 2007):
”Eftersom framtiden inte är en exakt upprepning av det förflutna kan simulering av framtida episoder kräva ett system som kan dra nytta av det förflutna på ett sätt som flexibelt extraherar och rekombinerar element från tidigare upplevelser konstruktivt snarare än ett reproduktionssystem” (Schacter och Addis, 2007, s. 774).Dr von Wright har inte accepterat beslutet och tillämpar defensiv argumentation för att rikta uppmärksamheten i en annan riktning:
” – Svenskfinland är litet. Därför är det nödvändigt att universitetet vidgar sina vyer och skapar ökade kontaktytor mot omvärlden på alla nivåer. Eftersom svenskan är det bärande språket i vårt västra grannland, tedde det sig naturligt att fundera hur man kan öka samarbetet med Sverige. Det här var något som fördes fram som en styrka hos mig i rekryteringsprocessen”.
”– Det krävdes en omfattande upprustning av den interna styrningen och kontrollen av administrationen. Det är en av anledningarna till att jag sitter här i dag”.Akademin består av ett sammelsurium av discipliner som har en sak gemensamt: de vill inte ha inblandning från administrationen. I Helsingfors universitets handbok skiljer man mellan management och leadership. Management ska syssla med personaladministrativa frågor och budget/finansiering. Leadership handlar om att leda forskningsprocesser. När management börjar blanda sig i forskningensledarskapet, då blir sannolikt arbetsklimatet lidande.
” – Om man går in i en period med svår ekonomi måste man veta under vilka förutsättningar man arbetar och vart pengarna går. Jag ville veta varifrån pengarna kom och hur användningen redogjordes. På den här punkten fanns det inte en tradition kan man säga”.Är toppstyrning bra för en organisation som vill skära i kostnaderna?
Man kan jämföra med svenska Ericsson som 2003 såg marknaden falla som en sten. För att rädda kassan var Ericsson tvungen att göra dramatiska nedskärningar i verksamheten. Men Ericssons ledningen detaljstyrde inte inte detta uppifrån utan uppmanade avdelningscheferna att säkra kassaflödet. Det handlade alltså om decentralisering.
”Hon genomförde också en annan förändring som inte sågs med blida ögon av många. Den tropp som arbetade närmast rektoratet: prorektorerna, förvaltningsdirektören, planeringschefen, den ledande juristen och ledningens assistent lyftes ut från den allmänna förvaltningen och flyttade från ÅA:s huvudbyggnad vid domkyrkan till Humanisticum”.Det här är märkligt beteende. Varför vill inte rektorn för ett universitet sitta nära dessa människor? En modern ledare fattar ju inte beslut i ett vakuum; beslut brukar som regel 'tröskas' i samtal med andra. Det krävs verbala utbyten öga mot öga för att skapa entrainment - rytmisk synkronisering av beteende - mellan individer på ledningsnivå. Bäst sker detta genom informella samtal, t ex. vid kaffemaskinen eller över lunch (Dunbar, 2017).
Om man distanserar (alienerar) sig från sin ledningsgrupp, då minskar ju möjligheten att göra detta. Man tappar den så viktiga sociala rytmen.
Sedan följer en rad abstrakta responser från Dr. von Wirght. På frågor som följer av hennes egna påståenden blir svaren:
”– Så mycket kan jag säga när du frågar är att titta på vem som förlorade i och med den nya ledningsinstruktionen” eller – ” Det tror jag att du kan räkna ut”.Det här brukar kallas attribuering och kan handla om att man skyller sitt eget ansvar på andra.
Dr. von Wright menar sedan att det finns en etablerad relation mellan Åbo akademin och Svenska folkpartiet (SFP) som skulle kunna förklara det inträffade. Detta påstående avvisas dock av SFPs partisekretare Fredrik Guseff:
”Enligt Guseff har Svenska folkpartiet inte haft någon insyn i processen, varken när von Wright anställdes eller när hon avskedades. – Vi fick veta om det via pressen. Vi var väldigt överraskadeSFP om avskedade ÅA-rektorns släng mot partiet: "Väldigt överraskande"
” – Däremot kan jag bli upprörd då det sprids så mycket hemska och falska rykten. Jag tycker att den kommunikation som har kommit från universitetet och sättet man petade mig på visar att kommunikationsproblemet inte handlade om mig. Jag skulle göra vissa saker på ett annat sätt i dag med den här insikten. Men den stora bilden, vad som behöver göras vid Åbo Akademi, står jag fast vid”.När man läser Dr. von Wright svar går tankarna till attribueringsfel. Det skedde någon form av kollision mellan Dr. von Wright och Åbo akademi, vilket ledde till styrelsens beslut att avbryta hennes anställningskontrakt i förtid. Men Dr. von Wright tycks inte identifiera några egna svagheter utan attribuerar negativa saker på andra. Sedan flyttar hon fokus till ett samarbete där Åbo bibliotek är inblandat som hon anser sig vara mycket nöjd med.
”Som pedagog tänker man ofta i större helheter. Man tänker miljöskapande och inte på vad som är bäst för en själv. En lärare tänker inte på sig själv utan på sina elever”.Står ämnet pedagogik verkligen över andra akademiska discipliner, t ex. beträffande helhetstänkande?
”För von Wright gick det först i ett sent skede upp att rapporten var under arbete. Hon berättar hur styrelseordförande sände henne frågor som hon besvarade och hur hon hade bett om ursäkt av vissa personer för att hon ibland hade varit för bestämd. Wilhelmsson sade att svaren var ok och bad om ett förtydligande om jävsfrågan”.Det här att i detalj försöka återge händelseförlopp ser ju bra ut, men det är omöjligt för det mänskliga psyket att komma ihåg alla detaljer. Snarare blir det en fråga om cherry picking eller defensiv argumentation för att argumentera för sin sak (Mercier & Sperber, 2011).
Dr. von Wright drabbades av den kanske värsta sorg en förälder kan drabbas av strax efter att hon tillträdde rollen som rektor - hennes son gick bort. Hon säger att hon inte vill blanda in händelsen i detta, men är det inte tvärtom? Dr. von Wright borde begärt time out.
Sedan fortsätter hon tillämpa attributionsfel, som att hon tvingades tillbringa 12 timmar om dagen framför datorskärmen och därför inte kunde möta personalen. Det indikerar, igen, att Dr. von Wright har svårt att decentralisera, en avgörande förmåga för en modern chef. Med decentralisering hade andra tagit över datormötena, rapporterat till henne medan hon själv agerade [transformativ] ledare.
Dr. von Wright jämför sin egen situation och petning från ÅA med Sara Danius situation inom Svenska akademin. Hennes slutkommentar i intervjun pekar på att hon inte riktigt accepterat att hon blivit uppsagd:
” – Jag har anklagats för osakligt beteende och för jäv. Ingen har lyckats peka på exakt vilka fel jag har begått, men anklagelserna valsar runt, runt. Kafka – släng dig i väggen!”Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter
No comments:
Post a Comment