Sunday, January 9, 2022

VAD SKA VI ÄTA FÖR ATT UPPRÄTTHÅLLA FYSISK OCH MENTAL Hälsa? (Brainathletics)

Jag har skrivit en bloggartikel om mat och mental hälsa som publicerats hos föreningen Brainathletics.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

"Peter Österberg är Brain Athletics ostligaste medlem. Vi träffades när han föreläste på Vetenskapsfestivalen om kreativitet sett ur ett psykologiskt-antropologiskt perspektiv. Peter upprätthöll redan då en tjänst i Helsingfors där hans forskning gällde matproduktionens framtid.

I den här artikeln, skriven exklusivt för Brain Athletics, för han oss bakåt i tiden och pekar på kopplingar mellan människans utveckling och den mat vi ätit och äter. Han pekar på sambandet mellan dagens matkonsumtion och de välfärdssjukdomar som drabbar oss och ger rikligt med källhänvisningar. I Brain Athletics framhäver vi alltid rörelsens betydelse för hjänhälsa. Att Peter inte tar upp den delen också beror bara på utrymmesbrist-han rör sig oerhört mycket och lever som han lär såväl vad gäller hans kost och motion.

Jag som i alla mediala sammanhang framför budskapet om livsstilens betydelse för vårt välmående är mycket medveten om vissa svagheter vad gäller min egen kost, i synnerhet ätande av sötsaker och kolhydratrik mat. Därför är jag tacksam att Kajsa och Peter och Michael Mosley finns och kan ge mig riktlinjer där de saknas. Som vi alla uppmärksammat följer de kostråd vi översvämmas av inte nån enhetlig linje .Sett ur mina amatörögon verkar det ändå finnas en gemensam hållning oavsett vad man i övrigt förespråkar.

En reduktion av sockerintag och processad mat.

OK, här nedan Peters syn på kost.

Kjell [Selander] VAD SKA VI ÄTA FÖR ATT UPPRÄTTHÅLLA FYSISK OCH MENTAL HÄLSA?

No comments:

Post a Comment