Sunday, March 13, 2022

Oväntad lång skidtur med start i arla morgontimme! (61 km).

I morse var det minusgrader. Det innebar en fin möjlighet för ytterligare en skidtur på den havsis som fortfarande ligger. Det var dock kallare än väntat: -8 grader på den skala som döpts efter Anders Celsius (1701-1744), professor i astronomi vid Uppsala universitet. Det var en otroligt vacker dag på isen och många varv (n=9) runt Vårdö. Totalt: 61 km. På fastande mage.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Utblick mot Skepparviken, Hertonäs strand.

Det man inte såg på den första bilden var morgondimman eller diset som blev mer påtagligt med lite motljus.



Traditionsenligt passerade jag via Årvägen ner på isen igen och hade då utblick mot Jatasalmi (som jag inte minns vad det heter på svenska).

Utblick mot Jatasalmi

Ombyte förnöjer som det heter. Det blev andra hållet denna gång. Därmed kom jag att runda Drakudden med utblick mot Brändholmen i motljus.

Drakudden till vänster med Brändholmen i fonden. Motljus.

Sedan nalkades jag sundet mellan Vårdö och Ramsöudden.

Galant utblick. Penningkistan till vänster och Ramsöstenen till höger.

När dagen grytt blev utblicken vitare. Detta är sista kurvan innan Jatasalmi.



Som avrundning tog jag omvägen ut på Turholmsfjärden och rundade ett sjömärke.


Det var en otroligt vacker dag på isen och många varv (n=9) runt Vårdö. Totalt: 61 km.



Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

No comments:

Post a Comment