Thursday, March 10, 2022

Skidtur på isen: vände i sundet mellan Stora Ullholmen och Björnholmen

Kung Bore lyste åter med sin närvaro i arla morgonstund (~07.00). Det betydde att skidorna vallades och att jag tog mig ut på i spåret vi Skepparholmen, Hertonäs strand.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Skepparviken, Hertonäs strand.

Tanken var att runda Vårdö, vilket blivit något av en tradition. Turen gick på Turholmsfjärden förbi Killingholmen, förbi Torsnäs strand och under bron mot Degerö. Jag höll höger. Fortsatte sedan över "Tegelbruksbukten".

"Tegelbruksfjärden" med utblick mot kanalen som leder till Skötsundet

Längst in i viken får man gå. Tog därför av skidorna och gick genom en park, svängde lite höger och sedan upp på Årvägen i sydostlig riktning. Årvägen svänger sedan så den vetter i nordostlig riktning och slutar vid en t-korsning, där Toftvägen övergår i Årstrand. I slutet av Årstrand finns en fritidsbåtshamn till höger. Där gick jag åter ut på isen och tog på skidorna.

Skötsundet med utblick mot Drivnätssundet (Jatasalmi)

Turen fortsatte ut över Skötsundet och runt den råk av öppen vatten som markerar Jatasalmi (Drivnätssundet på svenska). Jag skidade förbi på näset till höger om sundet och fortsatte därefter i riktning mot Marudd. Jag rundade Kalvholmen i norr och fortsatte söderut. Jag passerade Tjärholmen (till höger) och Ramsöudd (till vänster). Mellan Penningkistan i öster och Ramsöstenen i väster var vattnet öppet, så jag höll mig nära stranden (Vårdö).

Utblick mot det öppna vattnet mellan  Penningkistan och Ramsöstenen

När jag nådde näset där "Nisse" har sitt sommarhus bytte jag kurs till sydsydväst mot Pojkholmen. Där väcktes motivationen att runda Brändholmen. Jag bytte kurs igen, den här gången östligt riktning och passerade därmed Brändholmens norra sida. Där fanns färska skidskor som pekade ut mot fjärden. 

Spåren som pekade österut över Skarpfjärden. Till höger: Västra Ullholmen


Jag följde spåren och passerade Västra Ullholmens norra strand och sedan sundet mellan Norra Ullholmen i norr och Hemholmen i söder. Ny kursförändring mot sydost. Därmed passerade jag söder om Östra Ullholmen och en kobbe söder därom. Sedan fortsatte spåren över den frusna Ullholmsfjärden. Vändpunkten kom i sundet mellan Björnholmen och Stora Ullholmen. På andra sidan låg havet öppet. 


Jag vände hemåt samma väg men ändrade kurs så att jag passerade söder om Brändholmen och vidare in i Rävsundet.

Vinterbilder från Drumsö, Hertonäs, Kallvik, Torsnäs, Vik och Vårdö i Helsingfors

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

No comments:

Post a Comment