Sunday, June 11, 2023

Trendspaning i Helsingfors - fyra event som saknade vetenskaplig grund. Tycker jag.

Mellan 30 maj - 9 juni genomfördes fyra event i Helsingfors som kan anses anspela på genushypotesen, misandri, intersektionalism/rasism och kapitalism. Det första eventet var ett så kallat After work (AW) som arrangerades av [Finlands] svenska kvinnoförbund. Det andra eventet arrangerades av Hanaholmen för att uppmärksamma att det gått 500 år sedan Gustav Vasa valdes till Sveriges (inklusive Östra delen av riket - Finland) kung 1523. Det tredje arrangerades av Svenska litteratursällskapet (SLS) och det fjärde av Nordisk kulturkontakt. I samtliga fall påstods det vara lite extra jobbigt att vara kvinna. Det fanns också indikation på att det förelåg en aversion mot män med lite melanin under första hudlagret. Under samma period lanserades Matt Walshs dokumentär: What is A woman. Människan är en art - Homo Sapiens Sapiens - och genom evolutionen har vi två kön. Skälet är att det blir lättare att upprätthålla genetisk överlevnad, något som varje individ är biologiskt programmerad för. 11 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Kvinnoförbundets after work (AW) kretsade kring frågan: Jämställd värnplikt: hur ska det gå till?


AW;n började med att vi uppmanades att ta för oss av skumvinet.

En glad flanör syns förväntansfull vid baren.

Medan vi smuttade på bubblet bars tilltugget in - tre sorters pizza samt en matig vegetarisk sallad.

Till vänster: tre sorters pizza. Till höger: matig vegetarisk sallad. 

Det var mest kvinnor där. Samt två manliga militärer och justitieministerns högra hand. Och så undertecknad förstås.

Anders Adlercreutz (AA; SFP) dök plötsligt upp. Han vägrade dock svara på frågor men flirtade flitigt med damerna. Det viskas att AA lite i smyg utmanar Henriksson om ordförandeposten för Svenska folkpartiet (SFP).

Militärerna var från Finland och Norge vilket blev en manifestation av Finlands nyvunna medlemskap i NATO. “Storebror” Sverige, vars geografiska läge är mellan dessa länder, har som bekant nekats medlemskap på grund av svenska socialdemokraternas agerande.

Moderatorn, som för dagen bar något som såg ut som en sidenklänning och högklackat, gjorde en poäng av att hon minsann gjort militärtjänsten. Om jag minns rätt höjdes därefter glasen.

Det fanns dock invändningar mot militärtjänsten. En var att ryggsäcken var så tung. En annan att underkläderna satt så illa. Hela grejen var fjärran från den militära verklighet där unga män just nu dör i leriga skyttegravar på grund av en meningslös invasion.

Någonstans här tog vi paus för att fylla faten med tre sorters pizza och matig vegetarisk sallad.

På något sätt fick jag känslan av att temat var genusorienterat. Jag, evolutionspsykologen, smet därför ut och fyllde på av både skumvin och pizza (alla tre sorterna var jättegoda).

Det andra eventet gick av stapeln 6 maj på Hanaholmen, vackert beläget på en ö väster om Helsingfors med utblick över en ofta glittrande fjärd. Personalen hade slagit på stort för att fira att det var 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung av Sverige, inklusive österlandet, dvs. dagens Finland, vid 1523 års riksdag i Strängnäs. Men eventet handlade inte om Vasa utan om de kvinnor som levde då, och nu?


Även på Hanaholmen stod maten i centrum; vid den myndiga frukosten fanns två sorters smörgåsar att tillgå: ost och salami. Varje smörgås var smyckad med den svenska flaggan. Vid tiden för Vasas kröning och fram till den 3 maj 1808, även Finlands flagga.

Smörgås med salami
Smörgås med ost.

Det serverades mjölk till kaffet. (för dem med mentala utmaningar fanns även havrevätska. Läs min artikel om Oatly liksom mitt öppna brev till en dietist för en orientering). Jag försåg mig med tre smörgåsar - två med salami och en med ost.

Sedan följde en rad presentationer. Med utgångspunkt från intersektionalism och genushypotesen lyfte talarna fram hur jobbigt det ändå var att vara kvinna - då och nu. Finlands förra president Halonen, och några andra, lyckades även klämma in faktoiden Mäns våld mot kvinnor. Sedvanligt presenterades inga bevis för dessa påståenden. ((enligt vetenskap och beprövad erfarenhet är Våld i nära relationer ett typiskt kvinnligt fenomen, speciellt i Finland (Helsingforspolisen, april, 2022.))

Utmattade av att vara kvinna, liksom att lyssna på hur jobbigt det var och är att vara kvinna, stapplade vi ut till fika-loungen. Där fanns inte sju sorters kakor, men likväl kardemummalängd och chokladtårta. Den sistnämnda toppades med macaroner. Obs! kakan. Obs!

Chokladtårta för att uppmärksamma hur jobbigt det var och är att vara kvinna. Notera den kvarvarande macaronen, snett till nedåt till vänster i bild. 

Varefter seminariet löpte på framkom att de kvinnor som tillhörde den minoritet som då hade pengar, efter dåtidens mått, hade det bra inklusive stor frihet.

Vän av akademisk ordning vill påtala att västvärlden numer är jämställd (Stoet och Geary, 2018).

Det tredje eventet - Gränsdragningar och solidaritetssträvan – möten med nya ”andra” - arrangerades av Finlands svenska litteratursällskap (SLS). Inramningen - så kallad intersektionalitet definieras av Wikipedia enligt följande:
“analytiskt perspektiv som uppmärksammar hur relationer av överordning och underordning skapas och upprätthålls i samspel mellan bland annat ras/etnicitet, kön/genus, funktionsvariationer, klass, ålder, sexualitet och religion”.

Det fanns en air av aversion mot kapitalism i salen. Det var också mycket snack om vitt i presentationerna: vit tystnad, vit osynlighet, vit blindhet, vit 'oskyldighet', vithetens spöklika existens, etc. Att uttrycka sig på det sättet kallas rasism.

En power-point där ordet vit förekommer ofta.


Det fjärde eventet arrangerades av Nordisk kulturkontakt: Kan litteraturen rädda klimatet?
“Vilken roll kan skönlitteraturen spela i vår förståelse av klimatkrisen? Kan litteraturen ta på sig rollen som aktivist? Ser vi framtiden som utopisk eller snarare dystopisk? Dessa frågor kommer bland annat att stå i centrum för denna internationella konferens som kommer att fokusera på klimatfrågor och skönlitteratur”.
Eventet live-streamades från Aarhus till Helsingfors och sannolikt andra nordiska städer. Talare var författare, performance-artister samt forskare inom kommunikation och psykologi.


Det var fullt med folk publiken i Aarhus men i Helsingfors var intresset mer blygsamt.

Den förväntansfulla publiken i Helsingfors.

Key note-talet hölls av författaren Carsten Jensen som reciterade ordet klimatkris mer än 10 gånger (rent intuitivt kill-gissar jag det snarare handlar om 20 gånger). Vill minnas att han även klämde in samhällets undergång någonstans. Sedan följde liknade utspel. Noterbart: även från forskarna!?

Ingen av presentatörerna redovisade egentligen några vetenskapliga fakta baserade på fysik geologi, paleoklimatologi eller kronostratigrafi (se Österberg, 2021, kapitel 4 för en orientering om klimat).

Slutsatser

Som akademiker ska man som regel försöka samla intrycken och “koka ner dem” till några väl grundade slutsatser. Här följer ett försök.

Visst blir det jämställt om både unga män och unga kvinnor gör militärtjänsten. Men det svårt att förstå varför ett AW om detsamma ska ske med skumvin och tilltugg. Bättre hade varit att ha AW:t utomhus, i terräng som liknar de militära aktiviteter som en del kvinnor påstås längta efter att då delta i. Och tala gärna om för ungdomarna att de skriver på för att offra sina liv. Man har bara ett.

Talarna på Hanaholmens seminarium Kvinnans makt från Gustav Vasa till idag hade en skev könsfördelning - endast drygt 20 % av talarna var män. Seminariets arrangörer misslyckades också med sitt försök att kollektivt offerförklara kvinnor då och nu. Det visade sig ju vara tvärtom! Ergo. Var man fattig var livet tufft för män och kvinnor på Vasas tid. I presens åtnjuter män och kvinnor i västvärlden jämställdhet.

Halonen och de andras recitering av den feministiska faktoiden om våld mot just kvinnor, var graverande. (Det viskades att Halonen är gammal Stalinist. Det kan i så fall förklara ett och annat.)

Forskning om våld i nära relationer som genomförts med etablerade modeller som CTS visar på följande fördelning:
  • Fysiskt våld - kvinnor står för lite mer än hälften av förekomst och skador.

  • Dödligt våld - drabbar lika osannolikt (0,0000005) barn, män eller kvinnor (Liem och Koenraadt, 2008).

  • Psykiskt våld - typiskt kvinnligt.
(Archer,20002004Bates, Graham-Kevan och Archer , 2014Bates och Graham-Kevan, 2016Bates, 2018Bates, Kaye, Pennington och Hamlin, 2019Bergkvist, 2002Crick och Grotpeter, 1995Hyde, 2005Thornton et al. 2012).

Lyssna på Dr Elizabeth Bates: Intimate Partner Violence (34 minuter).

Obs! i april 2022 påtalade Helsingforspolisen att finska kvinnors relationsaggressiviet är en stor utmaning.

Hur ska man stävja denna aversion mot forskning om våld i nära relationer?

Svenska litteratursällskapets event var ännu märkligare. Talarnas användning av frasen min “forskning visar” trots att inte en enda tabell med kvantitativa mätningar presenterades var mer än märkligt.

Liksom de andra eventen andades även detta marxism/feminism. Män med lite melanin under första hudlagret och som lyckats tjäna en slant var påtalande ofta i skottgluggen.  Frågan man inte vågade ställa: var är bevisen?

Nordisk kulturkontakts ansats att låta författare berätta för oss hur vi ska rädda klimatet föll platt. Den enda som hände när Carsten Jensen och de andra reciterade klimatkrisen, var att åhörarna sannolikt fick mer ångest. Till vilken nytta kan man undra?

Det hade varit mer givande om man bjudit in någon som kunde beskriva vad klimat respektive kris är. Begreppen hör ju hemma i två disparata discipliner: paleoklimatologi respektive psykologi.

Sammantaget är det svårt att se nyttan med dessa event, annan än att man samlar människor till samkväm - en aktivitet som bevisligen gynnar det mentala välbefinnandet (Dunbar, 2017; Lustig, 2017).

Beträffande det genusstänk som genomsyrade de fyra eventen kan man jämföra med Matt Walsh dokumentär What is A Woman. Där intervjuar Walsh personer som tror på genusteorin samt personer som lägger vikt vid vetenskap. Det blev åter tydligt att genus inte handlar om vetenskap utan snarare om ideologi. Sammantaget  har t ex. Gender dysphoria (GD) och Gender fluidity (DF) en utbredning på 0,0015 % av en normal population. Men GD och GF skiljer sig åt: GD förknippas med mental ohälsa medans GF förknippas med att haka på en trend. Viktigt att förstå att det handlar om sociala konstrukt.

Människan är en art - Homo Sapiens Sapiens - och genom evolutionen har vi två kön. Skälet är att det blir lättare att upprätthålla genetisk överlevnad, något som varje individ är biologiskt programmerad för (Dawkins, 1976).

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Mer om min expertis:

Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter

No comments:

Post a Comment