Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Länk till källan
Vän av akademisk ordning undrar vilka “muskler som avses”.
Det är känt att muskler expanderar och framträder om de används, men det verkar inte finnas någon vilja inom finska mainstream media att öva sina media-muskler. Att byta ägare kommer sannolikt inte påverka den situationen.
Trenden har ju varit densamma i USA där marknaden för journalistik förändrats på så sätt att mindre aktörer utmanat mainstream media - CNN, MSNBC, FOX m fl. Effekten var tydlig: Allmänheten har valt bort de stora kolosserna som därmed tappat lejonparten av sina läsare/tittare, till förmån för de nya lite mer alerta journalisterna.
Se på Hufvudstadsbladet som åtminstone sedan 2018 återkommande reciterat de privata organisationerna World Economic Forums respektive Club of Rome agenda (deras agendor är desamma), dvs. det som brukar benämnas FNs Agenda 2030. Favvo-uttryck: klimatkris, värmerekord i Spanien m fl. och att folk ska sluta äta kött är återkommande teman. På det kommer personangreppen. HBLs anställde Torsten Fagerholm har använt ad hominem mot Dr Jordan Petersson, Dr. Björn Lomborg och Elon Musk (Österberg, 2022).
Var HBLs utspel underbyggda av vetenskap?
2018 blev jag rekryterad till Helsingfors universitet och rollen som forskningsledare. Det innebär tre saker: forskare, föreläsa samt den tredje uppgiften - att kommunicera forskning till allmänheten. Det inkluderar att skriva vetenskapsjournalistik liksom att jämföra det personalen i mainstream media skriver med vad forskning säger. Genom att söka efter vetenskaplig information på internätet, t ex. med Bing, såg man att personalen på HBL suttit och skaldat, d.v.s. det som kallas kreativt skrivande (hittat på). Motivet var sannolikt politisk korrekthet, ett begrepp som uppstod i den kommunistiska diktaturen Sovjetunionen (1917-1991) där fakta förtrycktes därför att det inte passade i det rådande politiska klimatet.
Vad hände efter att Dagens Nyheters ägare tog kontroll över HBL och Peter Wolodarski blev ordförande?
I vetenskapliga sammanhang kan man använda före- och efter-test.
Trots nya ägare fortsatte personalen på HBL recitera samma vinklade politiska korrekthet som innan. I mailboxen kommer samtidigt erbjudanden från Kalle Silfverberg om prenumerationserbjudanden till ett allt lägre pris. Alla vet varför man rear ut en produkt (Ett lite ljus i mörkret var att efter min återkommande vetenskapliga kritik tog en av HBLs klimat-skalder bort epitetet vetenskapsjournalist från sin bio.)
Vasabladets “rapportering” går i samma banor.
Måttet rågades kanske den 15 oktober 2022 när chefredaktör Tom Simola lät en kommunikatör på Folkhälsan recitera World Economic Forums/Club of Romes agenda i ett utspel om resilience. När jag, forskaren, kommenterade, beslutade Simola att blockerade kommentarsfältet. Man nästan hörde Sovjetunionens nationalhymn klinga i bakgrunden (Österberg, 2022). Nu ska visst Simola bli kommundirektör i Pargas.
Ergo. 20 år med interaktiva medier har tydligen inte påverkat ledningsstrukturerna i finsk mainstream media ett uns; de tycks vara fast i ett gammalt tänkande, där simplex kommunikation varit ledordet.
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter
2018 blev jag rekryterad till Helsingfors universitet och rollen som forskningsledare. Det innebär tre saker: forskare, föreläsa samt den tredje uppgiften - att kommunicera forskning till allmänheten. Det inkluderar att skriva vetenskapsjournalistik liksom att jämföra det personalen i mainstream media skriver med vad forskning säger. Genom att söka efter vetenskaplig information på internätet, t ex. med Bing, såg man att personalen på HBL suttit och skaldat, d.v.s. det som kallas kreativt skrivande (hittat på). Motivet var sannolikt politisk korrekthet, ett begrepp som uppstod i den kommunistiska diktaturen Sovjetunionen (1917-1991) där fakta förtrycktes därför att det inte passade i det rådande politiska klimatet.
Vad hände efter att Dagens Nyheters ägare tog kontroll över HBL och Peter Wolodarski blev ordförande?
I vetenskapliga sammanhang kan man använda före- och efter-test.
Trots nya ägare fortsatte personalen på HBL recitera samma vinklade politiska korrekthet som innan. I mailboxen kommer samtidigt erbjudanden från Kalle Silfverberg om prenumerationserbjudanden till ett allt lägre pris. Alla vet varför man rear ut en produkt (Ett lite ljus i mörkret var att efter min återkommande vetenskapliga kritik tog en av HBLs klimat-skalder bort epitetet vetenskapsjournalist från sin bio.)
Vasabladets “rapportering” går i samma banor.
Måttet rågades kanske den 15 oktober 2022 när chefredaktör Tom Simola lät en kommunikatör på Folkhälsan recitera World Economic Forums/Club of Romes agenda i ett utspel om resilience. När jag, forskaren, kommenterade, beslutade Simola att blockerade kommentarsfältet. Man nästan hörde Sovjetunionens nationalhymn klinga i bakgrunden (Österberg, 2022). Nu ska visst Simola bli kommundirektör i Pargas.
Ergo. 20 år med interaktiva medier har tydligen inte påverkat ledningsstrukturerna i finsk mainstream media ett uns; de tycks vara fast i ett gammalt tänkande, där simplex kommunikation varit ledordet.
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter
No comments:
Post a Comment