Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Åter igen kommer en debattartikel som handlar om Attention Deficit Hyperactivity Disorder, förkortat ADHD, signerat Christopher Hornborg, doktorand i sociologi, med en bakgrund inom klinisk psykologi.
Länk till källan.
Hornborg resonerar klokt och gör en poäng av att inte blanda samma diagnos - symptomet/syndromet (många symptom) - med etiologi - läran om orsakssamband eller kausalitet - d.v.s. grundorsaken.
Det målande exemplet är:
“det är på grund av min adhd som jag har koncentrationssvårigheter”.Nackdelen är att han kontrasterar ärftlighet med socioekonomi. Därmed missar han socio-kultur.
Hornborgs slutkläm, att det blivit för mycket fokus på neuropsykiatri, verkar dock stämma med forskningsbilden.
Det är värt att upprepa att diagnosen för adhd korrelerar med beskrivningen av avsaknad av emotionell och social anpassning som lägger grunden för kognitiv utveckling.
Lästips:
Österberg (2014). Om olika perspektiv på ADHD - psykiatri eller psykologi?
Österberg (2023). Varför dröjer stödet till barn med adhd? – ”Det kan hända att livet förstörs på två år” Ytterligare fall av dysrationalia?
Österberg (2024 a) Stor ökning av adhd-diagnoser – finns risker med “modefenomenet” enligt överläkare. THL replikerar min kritik.
Österberg (2024 b). Adhd-diagnoserna fortsätter att skjuta i höjden visar färsk rapport: “Påfallande vanligt att pojkar får diagnos”. Ytterligare en kommentar.
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter
No comments:
Post a Comment