Tuesday, March 26, 2024

Mat för fysisk och mental hälsa (2019 - 2024) - lista med sju artiklar.

Under min tid som idrottscoach var mat viktigt för atletens förmåga att prestera. När jag själv blev kursledare och turnerade i Sveriges avlånga land var matfrågan som regel inkluderad. Källan var Livsmedelsverket. 2008 träffade jag Rune Larsson som talade om fett om salt. 2014-2018 var jag med i ett center på Karolinska Institutet. Där presenterade jag nya rön och salt. Sedan blev J-kurvan aktuell för saltkonsumtion. 2019 - 2024 har jag skrivit om mat. Se listan med sju artiklar som handlar om mat och fysisk och mental hälsa.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Under min tid som idrottscoach var mat viktigt för atleternas förmåga att prestera. Därför ingick ofta matfrågan på de kursen man deltog i.

När jag själv blev kursledare och turnerade i Sveriges avlånga land för att föreläsa om hur man gör volter och skruvar, anatomi och fysiologi och idrottspsykologi, var matfrågan som regel inkluderad.

Det man lärde sig om mat på den tiden kom från Livsmedelsverkets sammanställning som hade sitt ursprung i Seven Countries study och North Karelia Project. Där varnades för fett, kött och salt. Istället förespråkades vegetariska alternativ. Det hela byggde på något som kallas diet-heart hypotesen, att mättat fett skulle orsaka hjärtproblem. Saltet påstods höja blodtrycket.

2008, när jag som doktorand och ansvarig för en doktorandkurs för blivande chefer inom akademin anlitade ultramaratonlöparen Rune Larrson, tillika trefaldig Spartathlonmästare, för att föreläsa om målstyrning, föregick Runes framträdandet av en gemensam lunch.

Rune talade inspirerande om betydelsen av att äta fett och salt, något jag dessförinnan undvikit i möjligaste mån. Mina ögonen rullade sannolikt när jag med en flackande blick sökte efter ett saltkar för Runes räkning.

2014 - 2018 var jag med i ett center på Karolinska Institutet - Social Sustainability. Vi sågs åtminstone årligen vid konferenser. Där dignade faten med bullar och godis, d.v.s. de produkter som förklarar välfärdssjukdomar. Fett kloggar igen artärerna, hörde återkommande under konferenserna.

Eftersom vårdpersonalen helst ville tala om saker jag var expert på, ledarskap, arbetsklimat och kreativitet, valde jag att tala om saker de borde veta lite mer om - mat och hälsa.

2017 publicerade Scientific American en intressant artikel. Den presenterade jag för vårdpersonalen, många disputerade och några med professorstitlar.


Länk till källan.

Forskare hade funnit bortglömda rådata från Seven Countries study. Och dessa kom från en institution där man haft kontroll på vad patienterna åt. Man kunde således genomföra kanske världens största Randomiserade kontrollstudie.

Resultatet avfärdade diet-hearthypotesen (Ramsden et al. 2016).

2017 publicerades även ett par ryska studier där man testat hur salt påverkar törst och hunger. Resultaten visade att salt inte alls påverkar törst, utan hunger (Kolata, 2017).

2018 gjorde forskaren Andrew Mente en presentation om salt. Han talar om J-kurvan. Om man tar bort saltet helt, då ökar risken för hjärtproblem exponentiellt, själva kroken på J:et. Om man äter för mycket salt ökar risken långsamt. Professor Mente menar att vi behöver äta 1,5 - 2,5 teskedar salt per dag (Mente, 2018; Mente ett al. 2021).

2019 träffade jag professor Mente på ett symposium vid Royal Society i Bryssel. Jag frågade förstås en och annan fråga om salt och hur det hänger ihop med blodtryck. Dr Mente menade att salt är en systemisk komponent. Tar man bort den kan vad som helst hända.

2019 - 2024, d.v.s. till dags dato har jag publicerat:
  1. en sammanställning om mat från min presentation om mat och mental hälsa på seminarie-serien för experter på mat och näring vid Helsingfors universitet,
  2. en artikel i en medicinsk tidskrift
  3. några populärvetenskapliga artiklar:
2019. "Perception versus facts": What is the future for sustainable food? The case for prospective thinking (UH). Peter Österberg, PhD, Vetenskapsblogg.

2020. What’s the Prospect of sustainable Food? The Case for mental health. Vikki Food Science Seminars.

2021. Ny forskning: Människor som avstår animalisk föda mår och presterar sämre. Företagande.

2022. VAD SKA VI ÄTA FÖR ATT UPPRÄTTHÅLLA FYSISK OCH MENTAL HÄLSA?. Brain Athletics.

2023. Hur ska vi välja mat i butiken. Medicinsk Access.

2024 a. Är köttkonsumtionen dålig för klimatet? Företagande

2024 b. Därför är animaliskt baserad mat som kött, ägg och mejerier nyttigt för hälsan. Företagande.

Läs oxå: Meat, eggs, and whole dairy. FAO now supports my conclusions from 2021. That's great!

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Mer om min expertis:

No comments:

Post a Comment