Tuesday, July 9, 2013

Friluftsfrämjandets ledarvecka: Ledarskap, outdoor kreativitet och lärande

Jag har precis tillbringat en vecka i Idre under Friluftsfrämjandets ledarvecka. Jag föreläste om min ledarskapsmodell, mitt kreativitetsexperiment vid Vetenskapsfestivalen i Göteborg liksom ett annat experiment från Outdoor Adventure Education and Experiential Learning. Jag var också ledare för flera trailjogginturer, samt en solo-tur till toppen av Städjan. 2 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Jag har varit på Friluftfrämjandets ledarvecka i Idre. Man får delta gratis om man kan erbjuda något. Jag erbjöd min expertis om ledarskap och kreativitet samt att jag under flera dagar ledde trailjogging.

Föreläsningen var en fortsättning på mina två presentation vid Vetenskapsfestivalen i Göteborg - Dans påverkar vår medfödda kreativa förmåga liksom förmåga att samarbeta - respektive den jag gjorde med en kollega från Mälardalens högskola vid European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE) Outdoor Seminar 2013 som hölls på Gymnastik och Idrottshögskolan (GIH) i Stockholm.

Hela grejen handlar om idén att sociala influenser som musik liksom kroppsrörelse medierar relationen mellan ledarskap och organisationen. När vi hör musik eller rör på oss blir vi mer öppna för lärande och att tänka utanför boxen. Det finns också en sannolik effekt av att vara i naturen genom soft fascinations, d.v.s. Attention restoration theory (Kaplan och Kaplan, 1989).

I min doktorsavhandling påvisade jag en korrelation mellan en exekutiv ledarskap som kombinerar (1) tilldelning av utmanande mål, (2) decentralisering och social kreativitet inom en organisation (Österberg, 2012).

Vid Vetenskapsfestivalen i Göteborg 2012 kunde jag visa att barn som dansat disco en stund genererade betydligt fler koncept (2,43) jämfört med barn som suttit still under två lektioner (1,55). Sifforna är typvärden.

I Stockholm 2013 var den kreativa produktiviteten högre hos dem som passivt lyssnade på musik jämfört med dem som genomförde Parkour.

I Idre berättade jag om detta. Främjandets aktiviteter handlar ju att vara utomhus och en rimlig gissning är att det påverkar våra emotioner på ett sätt som gör att vi blir mer öppna för lärande - adaptivt och generativt (kreativt).

Under flera av dagarna agerande jag även ledare och trailjogging. Ett av passen inkluderade utmaning - jag sprang själv till Städjan som ligger en bit bort och upp till toppen. Ett fint minne.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

No comments:

Post a Comment