Tuesday, July 9, 2013

Friluftsfrämjandets ledarvecka: Ledarskap, outdoor, kreativitet och lärande

Jag har precis tillbringat en vecka i Idre under Friluftsfrämjandets ledarvecka. Jag föreläste om min ledarskapsmodell, mitt kreativitetsexperiment vid Vetenskapsfestivalen i Göteborg liksom ett annat experiment från Outdoor Adventure Education and Experiential Learning. Jag var också ledare för flera trailjoggingturer, samt genomförde en solo-tur till toppen av Städjan. 2 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Jag har varit på Friluftsfrämjandets ledarvecka i Idre. Man får delta gratis om man kan erbjuda något. Jag erbjöd min expertis om ledarskap och kreativitet samt att jag under flera dagar ledde trailjogging.

Föreläsningen var en fortsättning på mina två presentation vid Vetenskapsfestivalen i Göteborg (Österberg, 2012 a), respektive den jag gjorde med en kollega från Mälardalens högskola vid European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE) Outdoor Seminar 2013 som hölls på Gymnastik och Idrottshögskolan (GIH) i Stockholm samt, förstås, min forskning om ledarskap som påverkar social kreativitet inom organisationer (Österberg, 20042012).

Hela grejen handlar om idén att sociala influenser som musik liksom kroppsrörelse medierar relationen mellan ledarskap och organisationen. När vi hör musik eller rör på oss blir vi mer öppna för lärande och att tänka utanför boxen. Det finns också en sannolik effekt av att vara i naturen genom soft fascinations, d.v.s. Attention restoration theory (Kaplan och Kaplan, 1989).

Vid Vetenskapsfestivalen i Göteborg 2012 kunde jag visa att barn som dansat disco en stund genererade betydligt fler koncept (2,43) jämfört med barn som suttit still under två lektioner (1,55). Sifforna är typvärden.

I Stockholm 2013 var den kreativa produktiviteten högre hos dem som passivt lyssnade på musik jämfört med dem som genomförde Parkour (Vi publicerade så småningom resultatet (Österberg köping Olsson, 2018, 2021).

I Idre berättade jag om detta.

Främjandets aktiviteter handlar ju att vara utomhus och en rimlig gissning är att det påverkar våra emotioner på ett sätt som gör att vi blir mer öppna för lärande - adaptivt och generativt (kreativt).

Under flera av dagarna agerande jag även trailjogging. Ett av passen inkluderade en utmaning, men ingen hängde på - jag sprang själv till Städjan som ligger en bit bort och upp till toppen. Ett fint minne.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Mer om min expertis:

Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health |  Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development  | Language training - Swedish  |  Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter

No comments:

Post a Comment