Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Livet är fullt av motsägelser. För några dagar sedan sände Kunskapskanalen Hjärnans dag. Föreläsaren, en läkare från Karolinska institutet, hävdade ett samband mellan kreativitet och mental ohälsa samt ett platsperspektiv, med fokus på thalamus och vävde sedan en diskurs som inkluderade filosofi (Aristoteles), litteratur (George Bernard Shaw), liksom kända begrepp som är associerade med kreativitet: divergent tänkande (Guilford, 1956), niopunktsproblemet och systemperspektivet och hävdade:
- att kreativitet definieras som förmågan att skapa ordning ur kaos.
- ett samband mellan neurogenin 1 och psykos respektive kreativitet som ledde till den lite drastiska slutsatsen om ett samband även mellan psykos och kreativitet.
Länk till källan.
På DN-debatt skriver finansmannen och konstmecenaten Robert Weil om vikten av att kombinera humaniora och estetiska med naturvetenskap för att lyfta fram samma kreativitet, i skolan och näringsliv.
Länk till källan.
Weils resonemang rimmar väl med forskning om kreativitet, d.v.s. att man inte kan komma på nya saker (grunden för det entreprenöriella liksom för innovationer) om man bara fördjupar sig i en disciplin.
Kreativitet:
- är del av något som kallas exekutiva funktioner, som började framträda i takt med att våra förfäders hjärnor expanderade, från nackloben och framåt (Aiello, 1997; Aiello och Wheeler, 1995; Ardila, 2008; Barkley, 2001; Coolidge och Wynn, 2009).
- är en mental process där kunskapsobjekt, eller fragment av dessa, kombineras eller smälts samman till nya koncept - kognitiva strukturer med mening (Wynn, Coolidge och Brigth, 2009; Österberg, 2012).
Den första kända manifesteringen av den här nya förmågan är Löwenmensch eller lejonmannen.
Löwenmensch/Lionman. Foto: Dagmar Hollmann. |
Kreativitet används:
- för att lösa problem som är komplexa, d.v.s. som man saknar en lösning för. Ett problem är då avståndet mellan där man är och dit man ska - målet (Duncker, 1945). Ergo, problem uppstår som en funktion av en målbild. Som regel löser man problemet med befintlig kunskap. Men om sådan kunskap saknas, då kan man använda kreativitet för att skapa en lösning på problemet. Ergo. Kreativitet är en mental manifesting i ett friskt psyke.
- för att skapa innovationer. Kreativitet plus implementering=innovation.
Slutsats. Den studie Läkaren/fysiologen sannolikt hänvisade till handlade om människor som regredierat som en funktion av psykisk ohälsa (schizofreni). Det är känt att symboliskt tänkande framträdde långt före förmågan att tala liksom förmågan att skriva. Ergo. När vi mår dåligt har vi lättare att uttrycka oss i bild. Men det är inte kreativitet utan estetik. Det är heller inget fel med att fokusera på en sak - att gå från kaos till ordning. Det ökar ju sannolikheten att man når målet och mästarnivå. Anders Eriksson, professor i psykologi talar om att 4000 timmars dedikerad träning leder till mästarnivå. Ytterligare 6000 timmar bildar den så kallade 10 000 - regeln. Men kreativitet är lateralt tänkande och kommer igång efter att man fokuserat på något, som att lösa komplexa problem.
Lästips:
Österberg (2012). Dans påverkar vår medfödda kreativa förmåga liksom förmåga att samarbeta
Österberg (2013). Friluftsfrämjandets ledarvecka: Ledarskap, outdoor kreativitet och lärande
Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).
Mer om min expertis:
Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter
No comments:
Post a Comment