Thursday, May 29, 2014

Generative learning management. Alla konstnärer är inte kreativa, och vissa revisorer är det

Beeman och hans kollega Kounios har studerat divergent tänkande och insikt. Det kommer fram till att inte alla konstnärer är kreativa men att vissa revisorer är det. Jag kom till samman slutsats 2013. Det gjorde även JP Guilford 1950. Beeman och Kounios menar även att det är viktigt att vara fokuserade innan den kreativa processen startar. Som av en händelse överensstämmer det med min model Generative learning management. Det betyder att kreativitet är en förmåga som premierats av evolutionen och att den är allmän - alla har den. Det betyder också att kreativitet inte en funktion av yrke utan en funktion av målstyrning och om själva problemet är komplext. 3 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Mark Beeman, som forskar inom kognitiv neurovetenskap, uttrycker det så här i en intervju i The New Yorker signerad Maria Konnikova:
Imagine someone who has never used or seen a paperclip and is struggling to keep a bunch of papers together. Then the person comes up with a new way of bending a stiff wire to hold the papers in place. “That was very creative,” Beeman says. On the flip side, if someone works in a new field—Beeman gives the example of nanotechnology—anything that he produces may be considered inherently “creative.” But was the act of producing it actually creative? As Beeman puts it, “Not all artists are creative. And some accountants are very creative.”
Alltså: yrkeskategorin är en confounding variable, dvs. en variabel som verkar ha med saken att göra men som inte förklarar modellen.

Jag påtalade detsamma i en tidigare artikel (Österberg, 2013).

Detsamma gjorde Guilford (1950):
Various branches of the government, as you all know, are now among the largest employers of scientific and technical personnel. These employers, also, are asking how to recognize the individuals who have inventive potentialities. The most common complaint I have heard concerning our college graduates in these positions is that while they can do assigned tasks with a show of mastery of the techniques they have learned, they are much too helpless when called upon to solve a problem where new paths are demanded (s. 446).
Beeman och hans kollega Kounios har inte studerat hela kreativitetskonceptet utan en delmängd: associationen mellan konvergent respektive divergent uppmärksamhet och insikt - den där aha-upplevelsen som beskrivits i Wallas (1926) berömda fyrstegsmodell. De har heller inte studerat kreativitet ur ett psykologiskt perspektiv utan ur ett neurovetenskapligt perspektiv - den bakomliggande hjärnaktiviteten under just insikt. Slutsatsen är att när man tittar brett, dvs. låter blicken flytta sig över flera instanser, då ökar sannolikheten för att hitta lösningar på komplexa problem (förenklat). Dock, menar Beeman, är det viktigt att vara fokuserad när problemet uppstår; insikt uppstår alltså efter man släppt kontrollen - decentraliserat tänkandet till det som kallas icke - deklarativa minnesstrukturer.

Detta är, som av en händelse konsistent med min modell Generative learning management, som menar kombinationen av tilldelade konkreta och utmanande mål och decentralisering påverkar social kreativitet inom organisationer (Österberg, 2012). Kreativitet - den mentala process där man kombinerar icke-relaterade kunskapsobjekt, eller fragment av dessa, till nya koncept - är en medfödd förmåga (Wynn, Coolidge och Bright, 2009; Österberg, 2012), som tycks av framträtt efter ett så kallat bottle-neck event för ca 70 000 år sedan (Ambrose, 1998, 2010; Schacter och Addis, 2007).

Jag träffar många akademiker (doktorer, docenter och professorer) som är riktiga ess inom sitt gebit men som saknar förmågan att se möjligheten i att kombinera sin kompetens med någon som håller på med något helt annat.

Jag träffar också de som är skickliga inom sitt gebit och ser poängen med att kombinera sin förmåga med någon som kan något helt annat.

Det betyder att kreativitet är en förmåga som premierats av evolutionen och att den är allmän - alla har den. Det betyder också att kreativitet inte en funktion av yrke utan en funktion av målstyrning och om själva problemet är komplext.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Mer om min expertis:

Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health |  Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development  | Language training - Swedish  |  Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter

No comments:

Post a Comment