Thursday, September 22, 2022

Varför har universiteten ett speciellt lärarprogram? Om problem i skolan och hemmiljön

Från olika håll i Fennoskandia hörs ropen skalla om bristen på lärare. Samtidigt examineras fler akademiker än någonsin. Tankarna går till Schrödingers katt och frågan: stämmer det verkligen att det föreligger lärarbrist? Lärande är (1) evolutionärt betingat, beroende på hemmiljöns samtalsklimat föräldrarnas (mammas) uppfostringstil, (2) en implicit process som bygger på individens generativa och explorativa tänkande. Under våren 2022 påtalade en direktör från finska undervisningsministeriet att finska barn inte klarar läsförståelse och numeracy. Efter sommaren larmade Finlands undervisningsminister att finska barn (mest pojkar) inte fullföljer grundskolan. Det råder kanske brist på utexaminerade från det specialdesignade lärarprogrammet, men samtidigt finns det hur många av dem som de senaste 1000 åren utgjort lärare - Filosofie magistrar. Finlands skol- och familjepolitik följer inte vetenskap och beprövad erfarenhet. 4 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Från olika håll i Fennoskandia hörs ropen skalla om bristen på lärare. Samtidigt examineras fler akademiker än någonsin. Tankarna går till Schrödingers katt och frågan: stämmer det verkligen att det föreligger lärarbrist?

De senaste sju miljoner åren har vår arts och våra förfäders lärande startat i hemmen genom principen för implicit eller icke-deklarativt lärande (Gopnik, 2016Seger, 1994). Genom evolution har vår arts neuro-biologi förändrats och öppnat dörren för nya mentala fakulteter; vi fångar information från omgivningen med vårt perceptionssystem och kombinerar det med information som lagrats i vårt psyke till prospektion eller episodiskt framtidstänkande (Atance och O'Neill, 2001; Gilbert och Wilson, 2007; Kaku, 2014). Kunskap har på det här sättet förmedlats över tusentals generationer och i takt med att nya mentala fakulteter etablerats har inlärningen raffinerats (Coolidge och Wynn, 2018).

Fynd vid Göbekli Tepe i sydöstra Turkiet visar att avancerat tekniskt och estetiskt kunnnande var etablerat för ca 12000 år före nutid (Hodder, 2018). Eftersom varken det skrivna språket eller det institutionella, akademiska lärandet var etablerat blir slutsatsen att högre ordningens lärande baserat på en kombination av intentionell prospektion och icke-deklarativt/implicit lärande var etablerat.

Det [moderna] akademiska lärandet startade sannolikt i Miletus i dåtidens Grekland genom Milesian School of thought. Det inkluderade Thales och senare Aristoteles (på andra sidan Egeiska havet) och hans peripatetiska lärande - vandra och samtala, med sig själv eller någon annan. Det akademiska lärandet var inte platsspecifikt utan en community med ett arbetsklimat för lärande genom resonerande - de kognitiva förmågor, finslipade av utbyte av idéer genom språket, som tillåter oss att förstå världen och förhandla fram sociala arrangemang (Pinker, 2011). Detta fortsatte när universiteten etablerades, det första i Bologna 1088 - 1177 (det exakta datumet är inte fastställt). Det var en bottom-up process där studenter anlitade masters, eller magistrar, för att förkovra sig inom ett visst ämne (Österberg, 2022).

Utvecklingspykologisk forskning visar att hemmet fortfarande är den plats där lärandet tar sig början. Lärandet i hemmet påverkas av föräldrarnas (mest mammors) egen uppfostringsstil. (Baumrind, 1966) föreslog i sin forskning tre stilar:
  • Authoritarian: the authoritarian parenting style is characterized by high demandingness with low responsiveness. The authoritarian parent is rigid, harsh, and demanding. Abusive parents usually fall in this category (although Baumrind is careful to emphasize that not all authoritarian parents are abusive).

  • Permissive: this parenting style is characterized by low demandingness with high responsiveness. The permissive parent is overly responsive to the child's demands, seldom enforcing consistent rules. The "spoiled" child often has permissive parents.

  • Authoritative: this parenting style is characterized by high demandingness with huge responsiveness. The authoritative parent is firm but not rigid, willing to make an exception when the situation warrants. The authoritative parent is responsive to the child's needs but not indulgent. Baumrind makes it clear that she favors the authoritative style. 
Som jag minns det kallades den sista uppfostringsstilen tidigare reciprocal authoritative, dvs. att både föräldrars och barns argument har betydelse i de förhandlingar som pågår under ett barns uppväxt och som är livsavgörande för barnets förmåga att navigera sig genom vårt moderna samhälle.

Förutom föräldrastil spelar samtalsklimatet en betydande roll för barns tidiga kognitiva utveckling, inklusive visuospatial perception (Baker et al. 2020Farran och Formby, 2011Olsson, 2022;). I hem där föräldrar anammar resonerande - utbyte av idéer genom språk (Pinker, 2011) vinner ett barn under de tre första levnadsåren ofattbara ~30 miljoner ordperceptioner jämfört med barn som erfar argumenterande eller polemik (Hart och Risley, 1995; Sperber och Mercier, 2011).

Och det finns en pappa-effekt; barn som växer upp med båda föräldrarna eller med pappa har bättre emotionell och social anpassning samt kognitiv utveckling, jämfört med barn som växer upp med mamma (Calkins och Keane, 2009;  LaFlamme et al. 2012Moffitt et al. 2001Rolle 2019Sethna, 2017; Vieno et al.20092014Österberg, 2004).

Om det här gått rätt till, då kommer barnen kunna tillgodogärna sig den utbildning som sker i skolan (Gopnik, 2016). Explorativt tänkande, baserat på något som kallas numeracy - förmågan att förstå, resonera med och tillämpa enkla numeriska begrepp (Brooks och Pui, 2010).

Men något har gått snett i Finland. Under våren 2022 påtalade:
Varför?

Trots att vi lever i den bästa av tider så tillämpar inte moderna länder som Finland de akademiska principer som uppstod i och med renässans, vetenskapsrevolution och upplysning, där magistrar i matematik och andra ämnen självständigt ansvarade för utbildningen. Istället har man som Sverige utformat ett speciellt lärarprogram som styrs med en pedagogiskt perspektiv i centrum (Österberg, 2011).

Det är också känt att skolans kvinnodominans leder till diskriminering av pojkar (Sommers Hoff, 2001).

Slutsats. Det råder kanske brist på utexaminerade från det specialdesignade lärarprogrammet, men samtidigt finns det hur många av dem som de senaste 1000 åren utgjort lärare - Filosofie magistrar. Finlands skol- och familjepolitik följer inte vetenskap och beprövad erfarenhet.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Mer om min expertis:

Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving  |  Lectures: Nutrition for physical and mental health  |  Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development  |  Language training - Swedish  |  Academy Competency  | CV  |  Teaching skills and experience  |  Summary of research project  | Instagram |  Linkedin |  YouTube-channel  |  TikTok | Twitter

No comments:

Post a Comment