Thursday, July 3, 2014

Idre. Friluftsfrämjandets sommarvecka: trail running samt föreläsning om ledarskap med outdoor som inramning

För andra året i rad leder jag 1.  trailjogging med hugade spekulanter som känner för att socialisera med två fötter-i-luften. Vi sprang runt fjället och upp på städjan. 2. gjorde en kort-föreläsning om ledarskap Idre på Friluftsfrämjandets sommarvecka. Konkret utmaning, som idén att springa till toppen på ett fjäll, ökar motivationen att försöka vilket ökar sannolikheten för att det kommer att genomföras. Samma målbild påverkar även lärande och social kreativitet inom organisationer. Andra viktiga aspekter är decentralisering och socio-kultur. 6 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

För andra året i rad leder jag 1. leder trailjogging med hugade spekulanter som känner för att socialisera med två fötter-i-luften, 2. gjorde en föreläsning om ledarskap Idre på Friluftsfrämjandets sommarvecka.

Trailjogging. Den löpning jag leder handlar inte om att jaga tider. Istället är det en form av umgänge; vi springer och lär känna varandra liksom av varandra. Tre turer blev det om totalt 45 kilometers löpning.

Första turen gick fjället runt vilket också var temat för löpturerna. När man läser rubriken ska man uppleva någon form av utmaning. Vi blev 11 stycken löpare som svettades och pratade om vartannat. De snabbaste fick köra loopar när vi som blev trötta gick några steg.

Andra turen hade en något decimerad skara. Dessutom valde jag och en annan löpare att ta ett extravarv - totalt 18 km!

Tredje dagen var det dags att springa/gå till toppen av Städjan. Ytterligare utmaning!


Eftersom det var andra året som detta skedde får man väl betrakta det som tradition. Förra året sprang jag själv, den här gången valde elva personer att delta. Vi följde trailjoggingens princip - hellre än bra liksom att prata mycket. Och även om Städjan liknar en kulle på håll är bergssidan brant. Det gick inte att springa uppför - vi gick. Men som jag påtalade, vi kommer att minnas det som om vi sprang. Det hänger ihop med att minnet är konstruktivt i ett socialt perspektiv (Schacter och Addis, 2007):
“Eftersom framtiden inte är en exakt upprepning av det förflutna kan simulering av framtida episoder kräva ett system som kan dra nytta av det förflutna på ett sätt som flexibelt extraherar och rekombinerar element från tidigare upplevelser konstruktivt snarare än ett reproduktionssystem” (s. 774).
Det började åska och blixtra när vi var 25-50 höjdmeter från toppen vilket ledde till att det blev en kort visit. Alla kom med på gruppfotot vi tog på toppen.

Ledarskap. På onsdagen genomförde jag en föreläsning om ledarskap med outdoor som inramning. Utifrån rubriken kunde man misstänka att det var en repris från förra året. Då föreläste jag om associationen mellan musikupplevelse och kreativitet (Österberg, 2013). det hänger ihop med att min forskning handlat om ledarskap som påverkar social kreativitet inom organisationer (Österberg, 2004, 2012 a) samt min föreläsningar på Vetenskapsfestivalen om föräldra-barnrelationer och kreativitet (2011) respektive kreativitet dans och kreativitet (Österberg, 2012 b).

I år hade jag kommit över en intressant studie som visar att promenad påverkar individens kreativitet och att promenad i utomhusmiljö även påverkar våra emotioner och återställer vårt uppmärksamhetsfokus.


Länk till källan.

Kreativitet framträdde tillsammans med andra prospektiva förmågor som delmängd av exekutiva funktioner i takt med att vår hjärna expanderade (Ardila, 2008Barkley, 2001;Pringle, 2013). Det verkar hänga ihop med att konstruktivt minne började framträda efter två så kallade Bottleneck-event för ca 70 000 år sedan (Ambrose, 1998, 2010Schacter och Addis, 2007).

Kreativitet kan triggas igång som en funktion av ett utmanande mål. Målet ger upphov till ett problem, avståndet mellan där man är och dit man ska. Om problemet är komplext, då behöver man använda sin medfödda kreativitet (Duncker, 1945).

Mål triggar också frisättning av dopamin. Upplevelsen kallas på psykologiska motivation som förklarar fokusering, uthållighet och måluppfyllelse (Locke et al. 1981; Locke och Latham, 2002; Mace,1935).

Den viktigaste kompetens en ledare bör ha är således två saker:
  • att formulera och tilldela utmanande mål.

  • att kunna decentralisera beslutprocesser om hur man når målet till operativ nivå.

  • Tillsammans påverkar det prestation, lärande och social kreativitet för problemlösning och innovation inom en organisation (Österberg, 2012).

Paradoxalt saknas i princip tillämpning av målstyrning i svenska organisationer. Istället finns det en tradition att samlas i formella möten för att ta fram en strategi. Forskning demonstrerar dock att detta inte fungerar speciellt bra (förmodligen är det vid dessa tillfällen som personalen Facebookar och Twittrar som flitigast). Förklaringen kanske hänger samman med att strategi betyder hur man går tillväga för att nå ett mål.

Jag hann med att nämna något om socio-kulturella skillnader mellan företagsorganisationer och medlemsorganisationer. Många missar den aspekten. Så här är det. När en individ är aktiv i en företagsorganisation: då förväntar sig den individen att chefen tilldelar mål om vad personalen gemensamt ska uppnå. När samma individ är aktiv i medlemsföreningen: då finns en förväntan om att få vara med och fatta beslut om vilka mål man ska uppnå (Österberg och Nilsson, 2009, läs inte inledningen, gå direkt till resultatdelen):




Sammanfattning. Konkret utmaning, som idén att springa till toppen på ett fjäll, ökar motivationen  att försöka vilket ökar sannolikheten för att det kommer att genomföras. Samma målbild påverkar även lärande och social kreativitet inom organisationer. Andra viktiga aspekter är decentralisering och socio-kultur.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

Mer om min expertis:

Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health |  Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development  | Language training - Swedish  |  Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter

No comments:

Post a Comment