Saturday, August 5, 2023

Helsingfors universitet faller som en sten i internationell ranking.

Helsingin Sanomat:s (HS) Noona Bäckgren rapporterar att Helsingfors universitet (HU) sjunker som en sten på internationella rankingar. Varför? Inom arbets-och organisationspsykologi förklaras sånt med ledarstil och arbetsklimat. Ledare inom akademin bör tilldela lärandemål och bejaka decentralisering för att uppmuntra utforskande tänkande och kreativitet. Om dessa saknas uppstår sannolikt tribalism och bekräftelse-bias. 2022 rapporterade media problem med arbetsklimatet inom finsk skola liksom att yttrandefriheten beskurits på en av HUs fakulteter. På HU pågår också en märklig akademisk diskussion på uralisk-finska som leder till konstiga utspel om klimatkriser som ska leda till torka i Nordafrika. Forskning visar det motsatta. 2021 sparkade Åbo akademi sin rektor; personalen upplevde att hon detaljstyrde. Det är sannolikt att Helsingfors universitet präglas av NPM bland de administrativa ledarna (management), vilket hämmar forskningsledarnas frihet vilket i sin tur skapar tribalism och bekräftelse-bias. Det skulle kunna förklara HUs ranking-tapp från plats 56 2017 till plats 92 2022.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

HS – Helsingin Sanomat:s Noona Bäckgren rapporterar att Helsingfors universitet (HU) sjunker som en sten på internationella rankingar. Prediktionen är att HU faller ur topp 100 listan ganska snart:
"In the case of the University of Helsinki, we can therefore speak of an outright collapse" (Googleöversättning från Uralisk-finska).


Länk till källan.

Finland faller även i PISA-rankingen. Redan våren 2022 rapporterade en direktör from undervisnings och kulturministeriet att finska barn har problem med läsförståelse och numeracy.

Varför sker detta?

Arbets- och organisationspsykologisk forskning (mitt ämne) har många bra svar.

Universitet är arbetsplatser där: 
  • explorativt tänkande (motsatsen till bekräftelse-bias) och 
  • kreativitet - en mental process där kunskapsobjekt, eller fragment av dessa, kombineras eller smälts samman till nya kognitiva strukturer med mening (Wynn, Coolidge and Bright, 2009; Österberg Köping Olsson, 2018, 2021) - ska frodas. 
  • socio-kulturen kräver tilldelning av lärandemål (Locke och Latham, 2002) och decentralisering.
Österberg (2012) visar att en ledarstil som kombinerar (1) tilldelning av utmanande mål och (2) decentralisering av beslutsfattande om hur man ska nå målet till operativ nivå, påverkar social kreativitet inom organisationen.

Ekvall och Ryhammar (1998) visar på liknande premisser att ledare som skapar arbetsklimat för kreativitet (Ekvall, 1996), påverkar kreativitet inom organisationen. Deras mätning skedde på en högskola.

2022 rapporterade finska media om arbetsplatsproblem. Dels inom skolan (Österberg, 2022 a), dels på en av Helsinfors universitets fakulteter där en anonym forskare larmat media om att yttrandefriheten beskurits (Parikka, 2022).

Man kan misstänka att lärosätet drabbats av tribalism - ett grupptänk som delar det gemensamma intresset av ömsesidig överlevnad och bevarande av en gemensam kultur vilket ger upphov till bekräftelse-bias - tendensen att söka efter, tolka, gynna och återkalla information på ett sätt som bekräftar eller stödjer ens tidigare övertygelser eller värderingar. Här är ett märkligt exempel:

Yle Uutiset har intervjuat en pensionerad professor på Helsingfors universitet, som hävdar:
"- Climate change is pushing North Africa's desert climate towards Southern Europe, says Markku Kanninen, professor emeritus of the Department of Forestry at the University of Helsinki" (Google transalte från uralisk-finska).
Detta, liksom påståendet att Finland står inför en klimatkris reciteras på uralisk-finska bland forskande personal på Helsingfors universitet.

Alla andra forskare talar som regel engelska.

Personalen på finska medier intervjuar de Uralisk-finsk-talande forskarna okritiskt. (och jag brukar klaga på det eftersom det indikerar politisk korrekthet.)

Alla som är insatta i vad begreppet klimat innebär vet att Finland, liksom hela Norden, är klimatneutralt.

Så vilket öde väntar då Nordafrika?

En liten sökning på internätet, t ex. med Bing, gav följande:
"In the future, the Sahara and Sahelian regions could experience more rainfall than today as a result of climate change."

"A crucial factor beyond precipitation changes is the rise in atmospheric carbon dioxide (CO2): elevated CO2 concentrations from unabated anthropogenic emissions could, in water-limited situations, directly promote vegetation growth and contribute to greening of arid to semiarid landscapes." (Paustata et al. 2020).
Ergo. Tvärt emot vad den uralisk-finsk-talande forskaren hävdade förväntas det bli lite fuktigare i luften, och därmed på marken, som en funktion av förändringar i klimatet.

Med en skvätt inferens-tänkande kan man därmed misstänka att personalen på Helsingfors universitet ägnar sig åt något annat det fysikprofessorn Ed Witten (han med multivers, sträng- respektive M-teorin) kallar vetenskap: att utforska för att upptäcka.

Universitetsvärlden lider av ledarstil som påverkats av New Public Management (NPM; Österberg, 2022 b, länk är på väg. Det är en konferensbidrag).

2021 fattade Åbo akademi det ovanliga beslutet att sparka sittande rektor - Moria von Wright. Personalen anmärkte på arbetsklimatet och att von Wright inte decentraliserade utan gjorde raka motsatsen - detaljstyrde. Von Wright hade redan under sin tid i Sverige blivit kritiserad gör sina genusideer om hur fysikundervisning skulle genomföras (Österberg, 2021, a, b c).

Det är sannolikt att Helsingfors universitet präglas av NPM bland de administrativa ledarna (management), vilket hämmar forskningsledarnas frihet vilket i sin tur skapar tribalism och bekräftelse-bias.

Det skulle kunna förklara HUs ranking-tapp från plats 56 2017 till plats 92 2022. Prediktionen från Bäckgren är att HU faller ur topp hundra listan ganska snart.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

No comments:

Post a Comment