Monday, January 8, 2024

Pernilla fick barn på egen hand: ”Jag behöver ingen man för att klara det här” Var är barnsperktivet?

Personalen på YLE-Österbotten porträtterar Pernilla som efter en rad misslyckade relationer (hon hävdar att det var männens fel) genomgått en Reikisession varpå hon känt: kroppen läkas, energidepåfyllnad samt att hon kommit i kontakt med en själ som gett henne insikt att hon ska bli singel-mamma. Forskning demonstrerar att (1) barn anpassning och utveckling, inklusive förmågan att resonera, sker under de första levnadsåren, (2) barn som växer upp med båda föräldrarna eller med pappa har bättre emotionell och social anpassning samt kognitiv utveckling jämfört med barn som växer upp med mamma, (3) kvinnor som har svårt att komma överens (kompromissa), t ex. med män, är sannolikt relationsaggressiva (psykiskt våld är typiskt kvinnligt). Enligt Finlands Barnombudsman har det psykiska våldet ökat i Finland. 40 % av finska skolbarnen har rapporterat att de utsatts för psykiskt våld i hemmet. 6 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).


Länk till källan.
“På nyårsafton 2021 hade Pernilla en reikisession ensam hemma i sin lägenhet. Reiki är en slags healingform som sägs kunna hjälpa kroppens läkningsprocesser och fylla på med energi. – När jag gjorde det kände jag starkt att nu är det en själ som börjar ta kontakt med mig, den rätta själen. Jag visste att jag skulle få en flicka och hon berättade sitt namn för mig”.



Länk till källan.

Det resulterade i att Pernilla beslutade sig (eller var det en uppmaning från själen?) för att bli singelmamma. Hon menar att hon inte behöver någon man för att “klara detta”.

Pernilla:
“– Det var meningen att det skulle bli så här. Mitt liv hittills har förberett mig på att axla den här rollen. Under åren har jag träffat en del män som betett sig ganska otrevligt mot mig. Jag tror att det var universums sätt att visa mig att jag inte behöver en man för att klara det här”.
“– Det är klart att det finns en osäkerhet när man inte vet hurdant barn man ska få. Och så har vi ju det ekonomiska och att vi ska leva på en inkomst. Men å andra sidan behöver jag inte kompromissa med någon. Jag får själv välja exakt var vi ska bo och hur vi ska leva, vilka värderingar som ska vara viktiga i vårt hem”.
Stämmer uppgifterna?

Att känna lust till fortplantning är biologiskt betingat hos däggdjur. Det inkluderar vår art - Homo Sapiens Sapiens. När våra förfäder levde på Savannen var det som regel hondjuren som styrde och ställde medan männen i grupp jagade mat och andra resurser. I vårt moderna samhälle ges män större möjligheter att närvara hemma.

Forskning demonstrerar dels att avgörande anpassning och utveckling sker under ett barns första 3-5 levnadsår. Det inkluderar att kunna kompromissa, resonera - samtala utan att vinna (Baumrind, 1966Gopnik, 2016Hart och Risley, 1995Pinker, 2011). Det finns en pappa-effekt; barn som växer upp med båda föräldrarna eller med pappa har bättre emotionell och social anpassning jämfört med barn som växer upp med bara mamma (Rolle et al. 2019Sethna et al. 2017; Vieno et al. 20092014; Österberg, 2004).

Ensamstående mammor har som regel dålig ekonomi. Det betyder att andra ska sörja för deras och barnets liv. Dessa mammor blir som regel bidragstanter.

Kvinnor, till skillnad mot män, är relationsaggresiva (psykiskt våldsamma) (Crick och Grotpeter, 1995; Hyde, 2005). Det inkluderar att skuldbelägga andra.

Rapportering från Den Finlandssvenska Barnrättskonferensen 2023 visar att [kvinnors] psykiska våld ökar och att 40 % av finska skolbarn rapporterat att de utsatts för psykiskt våld i hemmet.

Lästips:

The Power of talking to your baby - another case for father inclusion (and a case for Finland)

Finlandssvenska Barnrättsdagarna 2023. Del 1. Ett referat och jämförelse med etablerad vetenskap

Finlandssvenska barnrättsdagarna 2023. Del 2: ska man intervjua treåringar? Existerar föräldraalienering?

Kvinnor (ofta mammor) med mentala utmaningar och aggressioner - en lista med aktuella händelser

Stöd gärna bloggen via Swish (Sverige) eller MobilePay (Finland).

No comments:

Post a Comment