Friday, December 19, 2025

“Kimitonejdens skola behöver akut hjälp, inte lång väntan” (Landor, ÅU). En kommentar

Åbo Underrättelser rapporterar om stökiga skolbarn på Kimitoön. 5 november 2025 gjorde Yle detsamma om en skola i Borgå. Våren 2022 meddelande ministeriet för undervisning och kultur att för många finska barn misslyckas med läsförståelse och numeracy. Det upprepades i april 2025. På det följde rapporter om kollapsad forskning, att 100 000 finländare inte kan jobba på grund av mental ohälsa, att Finland hamnat i EUs underskottsförfarande och att den ångestrelaterade sjukfrånvaron skjutit i höjden. Barns exekutiva funktioner tar ett språng under de första levnadsåren och det finns en pappa-effekt. Finska kvinnors relationsaggressivitet (psykiskt familjevåld) är den stora utmaningen. 40 % av skolbarnen är offer för psykiskt familjevåld som ökat i Finland. Slutsats. Finland har utmaningar som går att härleda till tidig uppväxt och kvinnors psykiska, och ibland dödliga, våld i nära relationer. 5 sidor.

Stöd gärna bloggen via Swish (Sweden), eller MobilePay (Finland) eller Wise.

Åbo Underrättelser rapporterar om stökiga skolbarn på Kimitoön.


Länk till källan

Den 5 november 2025 rapporterade finska statsmedia Yle om en liknande situation.
“I ett långt veckobrev till föräldrar med barn i Lyceiparkens skola berättar ställföre­trädande rektor Pernilla Granlund om förstörelse, mobbning och ärekränkning på sociala medier.”

Länk till källan.

Men utmaningar i den finska skolan har varit ett återkommande tema sedan åtminstone 2022:
  • För många finska barn misslyckas med läsförståelse och numeracy (grunden för epistemiskt och instrumentellt rationellt tänkande (Stanovich, 2011, 2016) (Ministeriet för undervisning och kultur, maj, 2022).

  • “Ofrivillig skolfrånvaro har ökat de senaste åren och ofta finns ångest eller depression i bakgrunden. Spotlights granskning visar att bara en femtedel av de barn och unga som berörs av skolfrånvaro har fått stöd i skolan som faktiskt hjälper (Andersson, undervisningsminister)” (Söderlund, 2022).

  • Olika organisationer larmade om eskalerande utbredning av ADHD/exekutiv dysfunktion (Österberg, 2023).

  • För många finska barn misslyckas med läsförståelse och numeracy (grunden för epistemiskt och instrumentellt rationellt tänkande (Ministeriet för undervisning och kultur, april, 2025).

Skolan lägger grunden för det som sker senare i livet.
  • Forskningen på Helsingfors universitet har, och jag citerar, kollapsat (Bäckgren, augusti 2023).

  • Under år 2023 fick drygt 100 000 finländare sjukdagpenning av Folkpensionsanstalten för psykiska problem (Fredriksson, 2024).

  • Finskt entreprenörskap och innovationstänkade har nått botten – varför går det så mycket bättre för Sverige (Atte Jääskeläinen, Sitra, 10 december, 2024).

  • 25 november 2025 meddelande den finska politikern Henrik Wickström följande:

    “I dag har EU-kommissionen meddelat att den föreslår att Finland hamnar i EU:s underskottsförfarande. Orsaken är att Finlands offentliga skuld nästa år kommer att överskrida motsvarande 90 procent av BNP.

    – Det som bekymrar mig är förstås det att vi inte haft tillväxt på snart 20 år.”

  • Den ångestrelaterade sjukfrånvaron har skjutit i höjden (2 december, 2025, Svenska folkskolans vänner JHO-utbildning).

    Röd linje visar hur den ångestrelaterade sjukfrånvaron eskalerat. Foto/copyright: Peter Österberg.

Varför händer detta i Finland?

Psykologisk forskning demonstrerar (det är när många studier konvergerar) att grunden för psykets exekutiva funktioner (emotionell och social anpassning samt kognitiv utveckling), liksom exekutiv dysfunktion och antisocial beteende utveckling, läggs under de 4 – 5 första levnadsåren (Ardila, 2008; Ardila et al. 2018; Adornetti, 2016; Barkley, 2001; Baumrind, 1966; Calkins och Keane, 2009; Coolidge and Wynn, 2018; Diamond, 2013; Diamond et al. 2011; Elliott, 2003; Gopnik, 2016; Jurado och Rosselli, 2007; Moffitt et al. 2001). Det finns en pappa-effekt.

Barn som växer upp med båda föräldrarna eller med pappa har bättre exekutiva funktioner jämfört med barn som växer upp med en singel-mamma (Rolle et al. 2019; Sethna et al. 2017; Vieno et al. 2009, 2014; Österberg, 2001).

2010 deltog jag i en konferens på Kungliga Vetenskapsakademin (KVA) om just antisocial beteendeutveckling. Där träffade jag sir Michael Rutter. På den tiden överlappande våra respektive forskningsfält. Om det ovan nämnda sa Dr. Rutter: – you are right on the money, but it's a hot political potato.

Här kommer kruxet.
  • Finska kvinnors relationsaggressivitet (psykologiskt familjevåld) är den stora utmaningen (Helsingforspolisen, april, 2022).

  • 40 % av de finska skolbarnen är offer för psykologiskt familjevåld (Estlander, Bensow, november, 2023).

  • Psykiskt familjevåld liksom dödligt familjevåld har ökat i Finland (Pekkarinen, Finlands barnombudsman, november, 2023). Det är dock inget nytt. 13 år tidigare dominerade kvinnor filicid, mord på de egna barnen (Kauppi, Kumpulainen, Karkola, Vanamo, Merikanot, 2010). Lysell et al 2014 visar att i fall av filicid är mamman förövaren i 50 % av fallen. 2022 mördade en mamma sin 12 – åriga son på en “anstalt för kvinnor med mentala utmaningar” (formellt skyddshem) (Björkqvist, 2022). Några månader senare försökte en mamma i Borgå att mörda sin 5 – åriga son (Nyqvist och Kurri, 2022).
Slutsats. Finland har utmaningar som går att härleda till tidig uppväxt och kvinnors psykiska, och ibland dödliga, våld i nära relationer.

Lästips: Is women's relational aggressiveness a precursor to Alzheimer's? A comparison between Finland and Sweden

Kvinnor (ofta mammor) med mentala utmaningar och aggressioner (n=128) – en lista med historiska och aktuella händelser

Kvinnor (ofta mammor) som dödar (n=124), inklusive fall där socialtjänsten isolerat dem med barnen (offren)

Mer om min expertis:

Executive coaching for CEOs/managers and workshops to facilitate Organizational Performance, Learning, and Creativity for Problem Solving | Lectures: Nutrition for physical and mental health | Course/lecture: children's emotional and social adjustment and cognitive development | Language training - Swedish | Academy Competency | CV | Teaching skills and experience | Summary of research project | Instagram | Linkedin | YouTube-channel | TikTok | Twitter

No comments:

Post a Comment